چکیده:
استعاره که در دیدگاه کلاسیک، ابزاری شاعرانه برای تزئین کلام به شمار میرفت، با ظهور زبانشناسانی چون لیکاف(1999) اساس تفکر معرفی شد. به این معنا که امور انتزاعی در قالب امور محسوس درک میشوند که به این فرآیند، استعاره مفهومی میگویند. در پژوهش حاضر که به شیوه کتابخانهای و تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است، در پی بررسی استعاره های مفهومیای هستیم که با تکیه بر حس چشایی در اشعار کودکانه خلق شدهاند تا به این پرسشها پاسخ دهیم که 1.عمدهترین مبداهای متعلق به حوزه چشایی در اشعار کودکانه کدامند؟ 2.تاثیر بهرهمندی از این مبداها در القای مفاهیم انتزاعی چیست؟ برای انجام پژوهش30 کتاب شعر به عنوان نمونه آماری انتخاب و تمامی ابیات آنها بررسی شد. نتایج به دست آمده از پژوهش 68 مورد استعاره مفهومی است که حوزههای مبدا آنها «شیرین و تلخ» و حوزههای مقصدشان «احساس مطلوب یا نامطلوب ناشی از امور مختلف» است. از آنجا که 1. بیشتر استعارهها با مزه محبوب کودکان مفهومسازی شدهاند؛ 2. همه آنها از نوع هستیشناختیاند که با دیدگاه کودکان نسبت به جهان تطابق دارد؛ 3. با محسوسترین مدرکات، مفهومسازی شدهاند، میتوان گفت شاعران در تطبیق فضای شعری خود با روحیه کودکان موفق بودهاند و شعری مطابق با ذائقه کودکانه سرودهاند.
Metaphor, which in the classical sense was a poetic tool for decorating the word, was introduced as the basis of thinking with the advent of cognitive linguistics. In this view, abstract things are understood in the form of tangible things, which are called conceptual metaphors. In this descriptive and analytic-descriptive study, the conceptual metaphor of infantile poetry was investigated in this study. . The results show that 51 cases of conceptual metaphor were used in the studied works, 38 of which were conceptualized with the help of "sweet" and 13 with "bitter" taste. Areas of origin These metaphors are "sweet and bitter" and areas of destination are "the good or the bad feeling of different things". Because 1. most metaphors are conceptualized by the children's favorite taste; 2. they are all ontological in accordance with children's view of the world; 3. with the most tangible evidence; The poets have been successful in adapting their poetic atmosphere to the children's morals and have composed poetry in accordance with their childlike tastes.