چکیده:
زمینه و هدف: یکی از ابعاد مهم در فرایند آموزشِ پلیس ایران، آموزش روانشناختی و جامعهشناختی دانشجو است. هدف اساسی در تربیت روانشناختی - جامعهشناختی پلیس این است که دانشجویان پلیس بتوانند با درک عمیقتری از تمامی کنشهای فردی و اجتماعی اعضای جامعه، به سطح مناسبی از عملکرد در سطح جامعه و در تعامل اجتماعی دست پیدا کنند. بااینوصف هدف اساسی این پژوهش عبارت است از: شناخت و طراحی فرایندهای تربیت و اجرای برنامههای آموزش و تربیت در حوزه روانشناختی - جامعهشناختی دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه علوم انتظامی امین. روش پژوهش. این تحقیق به روش کیفی، از نوع اکتشافی و از طریق نشستهای نخبگی بوده است. جمعیت مورد مطالعه شامل اعضای هیئتعلمی، کارشناسان، رؤسا و مدیران پلیسهای تخصصی بودند که در آن، تعداد مشارکتکنندگان، شامل 27 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از طریق تحلیل مضمون و کدگذاری و مقولهبندی محتوای مصاحبهها و مباحث گروهی انجام شده است. یافتهها و نتایج. یافتههای تحقیق نشان داد که الگوی مفهومی در بخشِ تربیت روانشناختی با دو بعد هوش و ویژگیهای شخصیتی شامل مولفههای هوش هیجانی، هوشبهر منطقی، برونگرایی، مسئولیتپذیری، انعطافپذیری، سازگاری و تابآوری تعریف میشود. در بخش تربیت جامعهشناختی نیز، با ابعاد کنش ارتباط اجتماعی، شناخت بین فرهنگی، مشارکت اجتماعی، سبک زندگی و تحلیل پدیدههای اجتماعی شامل مولفههای سواد رسانهای، ارتباط اجتماعی، اقوام و گروهها، حقوق شهروندی، ارزشها و هنجارها، فعالیتهای داوطلبانه و همیاری، مشارکت سیاسی، الگوی مصرف، الگوی گذراندن فراغت، مدیریت بدن، کار و اشتغال، آسیبها و مسائل اجتماعی و شناخت افکار عمومی تعریف شده است.
Introduction: One of the important dimensions in the training process of Iranian police is psychological and sociological education of students. The main goal in police psycho-sociological training is to enable police students to achieve an appropriate level of community-based performance and social interaction with a deeper understanding of all individual and social actions of community members. However, the main purpose of this study is: to identify and design educational processes and implement educational programs in the field of psycho-sociology of students and graduates of Amin University of Law Enforcement Sciences. Research method: The research method was qualitative, through exploratory method and through elite sessions. The study population were the police experts, and specialists in which the number of participants, including 27 people, were selected by purposive sampling. Data analysis was also done through content analysis and coding and categorization of the content of interviews and group discussions. Findings and Results: Findings showed that the conceptual model in the field of psychological education is defined by two dimensions of intelligence and personality traits including components of emotional intelligence, rational intelligence, extraversion, responsibility, flexibility, adaptability and resilience. In the field of sociological education, with the dimensions of social communication action, intercultural cognition, social participation, lifestyle and analysis of social phenomena including components of media literacy, social communication, ethnicities and groups, citizenship rights, values and norms, voluntary and collaborative activities Politics, consumption patterns, leisure patterns, body management, work and employment, injuries and social issues, and the recognition of public opinion are defined.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي جامع تربيت روان شناختي - جامعه شناختي دانشجويان دانشگاه 1 علوم انتظامي امين اکبر رضازاده ٢، رضا عبدالرحماني ٣، محمدرضاپويافر 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١١/٠٩ تاريخ پذيرش :١٣٩٩/١٢/٠٩ چکيده زمينه و هدف : باتوجه به اهميت ابعاد گوناگون تربيـت بـراي پلـيس جمهـوري اسـلامي، هـدف ايـن پـژوهش يکپارچه سازي، هدفمند نمودن و ايجاد وحدت رويه در نيازسنجي، شناخت و طراحي فرآيندهاي تربيت و اجراي برنامه هاي آموزش و تربيت در حوزه روان شناختي - جامعه شناختي دانشجويان و دانش آموختگان دانشـگاه علـوم انتظامي امين بوده است .
com مقدمه در کنار ابعاد گوناگون تربيتي که براي پليس جمهوري اسلامي ضرورت دارد، اگر نگـوييم ضروريترين ، حداقل يکي از اولويت هاي بسيار مهم ، تربيت روان شناختي و جامعه شـناختي دانشجويان است که به عنوان يک فرد و در سطح بالاتر به عنوان عضوي از سـازمان وظيفـه حفظ نظم و امنيت کشور را بـه عهـده دارنـد.
در نهايت بايد افزود که با توجه به اهميـت نقـش اثـر زنـان پلـيس در تـأمين امنيـت جامعــه اســلامي(فرزين راد و عتــرت دوســت ، ١٣٩٨) و کمــک بــه اجــراي هرچــه بهتــر مأموريت هاي پليس ، همچنين ويژگيها و نيازهاي خاص آنان ، الگوي تربيت روانشـناختي- جامعه شناختي دانشجويان دختر در دانشگاه علوم انتظامي نيز قابل عملياتي شدن اسـت .
تشکر و قدرداني : نويسندگان مقاله بر خود لازم ميدانند از حمايت هـاي شـوراي تحـول و رياست محترم دانشگاه علوم انتظامي امين در طراحي و عملياتي سازي الگوي جـامع تربيـت روانشناختي-جامعه شناختي و همچنين زحمات و پيگيريهاي دبيرخانه همايش ملـي پلـيس و تعامل ارتباطي اجتماعي به ويژه مجتمع آموزش عالي زنان پليس تشکر و قـدرداني داشـته باشند.