چکیده:
پژوهش حاضر به نقش اخلاق کسب و کار در مسئولیت اجتماعی شرکتها پرداخته است. این پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان و کارشناسان 8 شرکت صنایع غذایی شهرک صنعتی کاوه است که تعداد آنها 120نفر براورد شده است. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از روش خوشهای 92 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه میباشد. پرسشنامه اخلاق کسب و کار توسط Robin و Reidenbach درسال ۱۹۹۰ با 8 سوال، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت توسط چن و گونگ در سال ۲۰۰۹ با 16 سوال میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در فرضیه اصلی، اخلاق کسب و کار در مسئولیت اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت دارد، فرضیه فرعی اول اخلاق کسب و کار در بعد اقتصادی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت دارد، فرضیه فرعی دوم اخلاق کسب و کار در بعد قانونی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت دارد و فرضیه فرعی سوم اخلاق کسب و کار در بعد اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت دارد و فرضیه فرعی چهارم، اخلاق کسب و کار در بعد فعالیتهای خیرخواهانه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت دارد. در این پژوهش همه پنج فرضیه تایید میگردد.
The present study deals with the role of business ethics in corporate social responsibility. This research is applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of data collection method. The statistical population includes managers, deputies and experts of 8 food industry companies in Kaveh Industrial Town, whose number is estimated at 120 people. To determine the sample size using cluster sampling method, 92 people were considered as the sample size. The data collection tool is a questionnaire. The Business Ethics Questionnaire by Robin and Reidenbach in 1990 with 8 questions, the Corporate Social Responsibility Questionnaire by Chen and Gong in 2009 with 16 questions. Data were analyzed using SPSS22 software. The results showed that in the main hypothesis, business ethics has a positive effect on corporate social responsibility, the first sub-hypothesis of business ethics has a positive effect on the economic dimension of corporate social responsibility, the second sub-hypothesis of business ethics in the legal dimension. Corporate social responsibility has a positive effect and the third sub-hypothesis of business ethics has a positive effect on the ethical dimension of corporate social responsibility and the fourth sub-hypothesis, business ethics has a positive effect on the dimension of charitable activities of corporate social responsibility. In this study, all five hypotheses are confirmed.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١): مدل مفهومي پژوهش در حالت تخمين ضرايب استاندارد فرضيه اصلي پژوهش با توجه به ضريب استاندارد مي توان گفت که ميزان تاثير اخلاق کسب و کار در مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها ٠,٥٤١ بوده ، که با توجه به شکل ١، معناداري اين رابطه (آماره T برابر١٢,٠٣٦ ) در سطح اطمينان ٩٩ درصد نيز تاييد شده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (٤): ضرايب معناداري فرضيه اصلي پژوهش در مدل جهت فرضيات فرعي پژوهش 67 بر طبق نتايج به دست آمده از آزمون t، تاثير اخلاق کسب و کار در ابعاد مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها (بعد اقتصادي، بعد قانوني، بعد اخلاقي و بعد فعاليت هاي خيرخواهانه ) در سطح اطمينان ٩٩ درصد معنادار شده و در اندازه گيري سازه هاي خود سهم معناداري را ايفا کرده اند و فرضيات فرعي پژوهش نيز تاييد شدند.
H0 0 H1 0 68 بر طبق نتايج به دست آمده از ضريب مسير و آماره t که در شکل هاي ٣ و ٤ و جدول ٤، مشخص شده است اخلاق کسب و کار در سطح اطمينان ٩٩ درصد در بعد اقتصادي مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها تأثير ثبت و معناداري دارد (به ميزان .
H0 0 H1 0 بر طبق نتايج به دست آمده از ضريب مسير و آماره t که در شکل هاي ٣ و ٤ و جدول ٤، مشخص شده است اخلاق کسب و کار در سطح اطمينان ٩٩ درصد بعد قانوني مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت تأثير مثبت و معناداري دارد (٠,٥٢١+).