چکیده:
پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانشآموزان با انزوای اجتماعی بالا و پایین از یکدیگر، بر اساس مؤلفههای هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 365 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس قلدری ایلی نویز (2001)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی (1393) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 22spss- و آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع مؤلفه فرسودگی نسبت به مدرسه و قربانی شدن دارای بالاترین توان تمایز بودند (01/0p
This study aimed to discriminate students with high and low social isolation based on components of social intelligence, bullying and academic well-being. The method of this study was causal-comparative. The population consisted of all male and female students enrolled in Tabriz city secondary schools in the 2019-2020 academic year that according to Krejcie and Morgan table, 365 students were selected by the multistage cluster sampling method. For data collection from the Tromso social intelligence scale (2001), the Illinois bullying scale (2001), academic well-being Tuominen-Soini et al Questionnaire (2012) and social isolation Modarresi Yazdi Questionnaire (2014) were used. Data were analyzed using SPSS-22 software and statistical test discriminant analysis. The results of the discriminant analysis, leading to a significant recognition function that according to this function, school burnout and the victim had the highest ability to differentiate (p