چکیده:
خلافت فاطمی که همواره به دنبال توسعهی سیادت دینی و سیاسی خود بر تمام سرزمینهای اسلامی و بسط نظرگاهها و اندیشههایش در خارج از قلمرو، به ویژه در شرق جهان اسلام بود، در درون قلمرو خود اهتمام بسیاری به تقویت نظام آموزشی نشان داد از جمله: تأسیس مراکز آموزشی فراگیر، تأمین تسهیلات آموزشی و رفاهی برای اساتید و طلاب، جذب و استخدام علما و اساتید برجسته، ایجاد جو آزاد اندیشی علمی و عقیدتی در مراکز آموزشی خود. در این نوشتار تلاش شده با روش توصیفی- تحلیلی به این مسئله پرداخته شود که این اقدامات چه دستاوردهایی را میتوانست برای فاطمیان در پیشبرد اهداف سیاسی- مذهبیشان در خارج از قلمرو، به ارمغان آورد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که این ارتقاء سطح آموزشی دستاوردهایی از جمله جذب طالبان علم از سایر سرزمینها و ارتقاء جایگاه فرهنگی خلافت فاطمی در سطح جهان اسلام، آشنا نمودن جامعه علمی جهان اسلام با فرهنگ و آئین اسماعیلی، آشنایی مبلغان فاطمی با نیاز-های فرهنگی و فکری جوامع مختلف پیش از اعزام به مأموریت و همچنین تربیت و آموزش داعیان متخصص و متعهد به منظور فعالیت در خارج از قلمرو را می توانست به همراه داشته باشد.
The Fatimid Caliphate, which was always seeking to develop its religious and political sovereignty over all Islamic lands and to expand its views and ideas outside its territory, especially in the eastern part of the Islamic world, had a great effort to strengthen the educational system within its territory. One of the actions of the Fatimid caliphate was creating scientific and ideological open-mindedness in society. In this article, an attempt has been made to deal with the descriptive-analytical method to the issue of what achievements these actions have brought in advancing the political-religious goals of the Fatimids outside the territory. The results of this study show that this improvement in the level of education has had many achievements, which can be mentioned as follows: Attracting the scholars from other lands and improving cultural position of the Fatimid Caliphate in the Islamic world, 2- Introducing the scientific community of the Islamic world to Ismaili culture and religion, 3- Familiarizing the Fatimid missionaries with the cultural and intellectual needs of different societies before Mission and 4- Training and teaching specialized and responsible missionaries in order to operate outside the territory.