چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس تعداد 1182 نفر می باشد. تعداد نمونه نیز با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای ساده به تعداد 221 نفر تعیین شد. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه نوآوری سازمانی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که شعب بانک سپه استان فارس از نظر هر سه بعد شناختی، ساختاری و ارتباطی سرمایه اجتماعی از استاندارد موجود بالاتر عمل کرده اند ولی به سطح مطلوب نرسیده اند. که نوآوری سازمانی در هر سه بعد تولید، فرایند و مدیریتی – اداری از سطح مطلوب پایین تر می باشد. که ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی در شعب بانک های سپه استان فارس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ابعاد نوآوری سازمانی در شعب بانک های سپه استان فارس می باشد. بنابراین با افزایش سرمایه اجتماعی در شعب بانک های سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی نیز تقویت می گردد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between social capital and organizational innovation in branches of Sepah bank in Fars Province. Research methodology is descriptive correlative. The statistical population of this research is all emploees of Sepah bank branches in Fars, which were 1182 people. the sample size was determined 221 people by using simple pluster sampling and Morgan Table. The instrument for gathering data was 2 standard questionnaires(social capital & organizational innovation). Sample T-test, structural equation modeling & pearson correlation coefficient were used to analyse the data and test the hypotheses. Findings showed that each of 3 dimensions of social capital in bramches of Sepah bank in Fras was lower than desired level. Three types of innovation were lower than desired level. Finally the results of this research showed that social capital in those branches was positive and significant predictor of organizational innovation in branches of Sepah bank in Fars. So organizational innovation will be improved by empowering social capital in the branches of Sepah bank in Fars Province.
خلاصه ماشینی:
Tan,Cheong & Hamid 4.
Damanpour,Walker & Avellaneda 6 .
Parra-Requena, Ruiz-Ortega & García-Villaverde 5 .
Houghton,Smith & Hood 7 .
Cho,Hwang & Lee 9 .
Tseng,Wang & Yen 7.
همچنين ميانگين بعد توليد (٣/٢٢) از ميانگين معيار (٤) نيز پايين تر بوده و براساس مقدار t بدست آمده (١٧/١٦-) در درجه آزادي ٢٣٠ تفاوت معني داري بين ميانگين بعد توليد و ميانگين معيار ٤ در سطح ٠/٠٠١ وجود دارد، بنابراين ميزان توليد در شعب بانک هاي سپه استان فارس پايين تر از حد مطلوب مي باشد.
همچنين ميانگين بعد فرايند (٣/٣٦) از ميانگين معيار (٤) نيز پايين تر بوده و براساس مقدار t بدست آمده (١٣/٨٠-) در درجه آزادي ٢٣٠ تفاوت معني داري بين ميانگين بعد فرايند و حد مطلوب ٤ در سطح ٠/٠٠١ وجود دارد، بنابراين ميزان فرايند در شعب بانک هاي سپه استان فارس پايين تر از حد مطلوب مي باشد.
بنابراين با افزايش سرمايه اجتماعي در شعب بانک هاي سپه استان فارس ميزان نوآوري سازماني نيز افزايش مي يابد.
Analysis of the impact of social capital and knowledge management on organizational Innovation (Kharazmi University Staff).
What impact do structural, relational and cognitive organizational social capital have on employee innovative work behaviour?
Intellectual, psychological, and social capital and business innovation: the moderating effect of organizational culture.
The influence of social capital on strategic choice: an examination of the effects of external and internal network relationships on strategic complexity, Journal of Business Research, 62(12),1255-1261.