چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر عوامل خرید مشتری بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی ارزش درک شده و رضایت مشتریان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت انجام کار از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می-باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان شرکتهای استارت آپ فعال در حوزه ی IT در شهر تبریز میباشد، روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران در جامعه نامحدود ۳۸5 نفر انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن نیز مورد تصدیق قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS حاکی از آن است که عوامل خرید مشتری (موانع تغییر، اعتماد، تعهد، کیفیت درک شده، همدلی با مشتری، تصویر ذهنی) بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی ارزش درک شده و رضایت مشتریان تاثیر دارد.
The purpose of this study is to determine the effect of customer buying factors on customer loyalty with respect to the mediating role of perceived value and customer satisfaction. This research is a descriptive-survey research in terms of practical purpose and nature of work. The statistical population of this study includes customers of start-up companies active in the field of IT in the city of Tabriz. The sampling method was randomly selected using the Cochran sample size formula in an unlimited population of 385 people. A researcher-made questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which were also confirmed. The results of hypothesis testing using SPSS and AMOS software indicate that customer buying factors (barriers to change, trust, commitment, perceived quality, customer empathy, mental image) on customer loyalty with respect to the mediating role of perceived value And customer satisfaction is affected.
خلاصه ماشینی:
تأثير عوامل خريد مشتري بر وفاداري مشتريان با توجه به نقش ميانجي ارزش درک شده و رضايت مشتريان (مورد مطالعه : شرکت هاي استارت آپ IT در شهر تبريز) الهام جعفري کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني- مديريت استراتژيک ، موسسه آموزش عالي ارشاد دماوند، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) jafarielham9292@gmail.
نتايج آزمون فرضيه ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و AMOS حاکي از آن است که عوامل خريد مشتري (موانع تغيير، اعتماد، تعهد، کيفيت درک شده ، همدلي با مشتري، تصوير ذهني) بر وفاداري مشتريان با توجه به نقش ميانجي ارزش درک شده و رضايت مشتريان تاثير دارد.
1 Johnson, Sivadas& Garbarino 2 Johnson, Grayson 3 Chiou& Droge Ansaria ,Azarnoush, Arash,Riasib,(2016) Modelling and evaluating customer loyalty using neural networks: Evidence from startup insurance companies a Department of Management, University of Isfahan, Isfahan ,Iran bInstitute for Financial Services Analytics Bahramzadeh, M.
Customer positivity and participation in services: An empirical test in a healthcare context Journal of the Academy of Marketing Science, 41(3), 338-356, Gallarza, M.
(2005), an empirical investigation of customer satisfaction and loyalty across two divergent bank segments”, Journal of Financial Services Marketing, Vol. 9 No. 4, pp.