چکیده:
قرآن کریم تحقق وعده واگذاری سرزمین مقدس به بنیاسراییل را مشروط به طاعت و بندگی خداوند و صبر و استقامت میداند. به عبارت دیگر، این وعده مشروط به التزام بنیاسراییل به پیمانها و تعهداتشان و پیروی از فرمانهای الهی است. بر اساس تاریخ و آیات قرآن، بهدلیل عدم تحقق این شرایط و عمل نکردن بنیاسراییل به فرمانهای الهی، این وعده (مالکیت و استخلاف)، جز دورهای محدود (دوره حضرت داود و سلیمان علیه السلام) در دورههای بعد تحقق نیافت و این سرزمین بر آنان حرام شد. این تبیین قرآن کریم، در برابر گزارش تورات است که با وجود گزارش نافرمانیهای متعدد بنیاسراییل و خشم و غضب خداوند در مقاطع گوناگون، از نوع عملکرد آنان و پیمانشکنیهای فراوان و عدم پایبندی به تعهداتشان، بازهم در نهایت بر مالکیت سرزمین مقدس برای بنیاسراییل ظهور دارد.
The Holy Qur'an considers that the fulfillment of the promise of handing over the Holy Land to the Children of Israel is conditioned by their obedience and servitude to God, patience and righteousness. In other words, this promise is conditioned by the commitment of the Children of Israel to their covenants and promises and their obedience to the divine commands. Because the Children of Israel had not fulfilled of these the mentioned conditions and the had not obeyed the divine commands, this God’s promise (ownership and being successors) was not fulfilled except in a limited period that is, (the period of Prophet David and Prophet Solomon) and their claim on the land in later periods was unlawful. This explanation of the Holy Qur'an is contrasted to that of the Torah, despite the reports of the many instances of disobedience of the Children of Israel and the wrath of God in various times, at the way they behaved and the many cases of their breach of covenants and breaking of promises, still suggests that the Children of Israel are the ultimately the ownership of the Holy Land.
خلاصه ماشینی:
این تبیین قرآن کریم، در برابر گزارش تورات است که با وجود گزارش نافرمانیهای متعدد بنیاسرائیل و خشم و غضب خداوند در مقاطع گوناگون، از نوع عملکرد آنان و پیمانشکنیهای فراوان و عدم پایبندی به تعهداتشان، بازهم در نهایت بر مالکیت سرزمین مقدس برای بنیاسرائیل ظهور دارد.
5. عقبنشینی بنیاسرائیل و عدم پایبندی به تعهدات، هنگام رویارویی با جبّاران سرزمین مقدس بر اساس آیات قرآن کریم و نیز گزارش عهد جدید، پس از آنکه قوم بنیاسرائیل از اسارت فرعونیان نجات یافتند، حضرت موسی( مأمور شد که آنها را وارد سرزمین مقدس کند.
تعارضات عهد عتیق دربارة وعدة مشروط و سرنوشت سرزمین مقدس نگاهی به سفر تثنیه که میتوان آن را جمعبندی کاملی از داستان بنیاسرائیل از ابتدا تا انتهای حضور حضرت موسی( با آنها دانست، کاملاً روشن ميكند که این وعدة الهی دربارة قوم بنیاسرائیل، در نهایت بهسبب عمل نکردن بنیاسرائیل به تعهدات و عصیان از فرامین الهی، صریحاً از آنها بازپس گرفته شده است؛ اما در تعارضی آشکار، مجدداً بدون دلیل به آنها داده میشود!
این بیان عهد عتیق، در راستای آن آیاتی از قرآن کریم است که بنیاسرائیل به حضرت موسی( گفتند: تو و خدایت بروید با آنها جنگ کنید و ما اینجا منتظر میمانیم!
فرمانها و احکام خداوند به بنیاسرائیل (شرایط تحقق وعده) در عهد عتیق در ادامة سفر تثنیه، شروط لازم برای تحقق وعدة خداوند دربارة مالکیت سرزمین مقدس، بهصورت مفصل ذکر شده است: پس الآن ای اسرائیل!