چکیده:
هدف: مهارت هماهنگی دو دستی یکی از فاکتورهای اساسی در اجرای تکالیف ورزشی ساده تا ماهرانه است که تاکنون تفاوتهای آن بین رشتههای توپی و غیرتوپی مشخص نشده است؛ بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی تفاوتهای هماهنگی دو دستی نامتقارن در ورزشکاران دختر و پسر رشتههای توپی و غیرتوپی بود.
روش ها: نمونههای این تحقیق به طور تصادفی از دانشجویان دختر و پسر با میانگین و انحراف معیار سنی 4/50±26/00 سال رشتههای توپی (چهارده نفر) و رشتههای غیرتوپی (شانزده نفر) دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران انتخاب شدند. همه آزمودنیها از سلامت کامل بینایی برخوردار بودند و فرم رضایت شرکت در تحقیق را تکمیل کردند. از ابزار وینا برای اندازهگیری متغیر هماهنگی دو دستی استفاده شد.
یافته ها: نتایج آماری آزمون مانوا نشان داد تفاوت معنیداری در مهارت هماهنگی دو دستی نامتقارن بین ورزشکاران توپی و غیرتوپی و همچنین در دختران و پسران وجود دارد (05/P≥0).
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که در اجرای تکلیف هماهنگی دو دستی نامتقارن ورزشکاران رشته های توپی نسبت به رشتههای غیرتوپی و دختران نسبت به پسران عملکرد بهتری داشتند. با توجه به اهمیت مهارت هماهنگی دو دستی در اجرای ورزش قهرمانی و همچنین در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی و تأثیر مثبت ورزشهای توپی در هماهنگی دو دستی، مربیان ورزشی میتوانند در امر آموزش بهویژه در سنین پایینتر محیطی فراهم کنند تا یادگیری این مهارت مهم و پایهای را تسهیل کنند.
Objective: Bilateral coordination skills are one of the key factors in performing simple to skillful sports task, so far the differences between ball and non-ball fields have not been determined. Therefore, this study aimed to investigate the differences in asymmetric bilateral coordination between male and female athletes in ballplayers and non-ballplayers.
Methods: The samples of this study were randomly selected from the young girls and boys (Mean±SD of age 26.00±4.50) in ball fields (14) and non-ball fields (16) of the Faculty of Physical Education of the University of Tehran. All subjects had complete visual acuity and the consent form of the research. The instrument of Vienna was used to measure peripheral visual.
Results: The statistical results of MANOVA test showed that there is significant difference in asymmetrical bilateral coordination between ballplayers and non-ballplayers and girls and boys (P≥0.05).
Conclusion: The results of this study showed that asymmetric bilateral coordination performing in ball players had better than non-ball players and girls than boys. According the importance of bimanual coordination skills in the implementation of championship sports, as well as considering gender differences and the positive impact of ball exercises on ball coordination, sports coaches can provide training, especially at a younger age, to facilitate learning of this fundamental skill.