چکیده:
امروزه، مربیان فرایند آمادهسازی و برنامه تمرینی جهت توسعه عملکرد انفرادی و تیم های ورزشی را با بهرهگیری از روشهای تحلیل آماری طراحی میکنند. هدف از این تحقیق، مطالعه کارآیی مهارتهای عملکردی چهارگانه (سرویس، حمله، دریافت و دفاع روی تور) در جایگاه تیمی در قالب سه سطح در جدول ردهبندی لیگ برتر والیبال ایران به عنوان شاخص میزان موفقیت تیمی بود. نمونه آماری متشکل از تمامی رقابت های فصل 1395 – 1396 به تعداد 151 بازی و در مجموع تعداد 53688 کُنش، فیلم برداری و ثبت بود که با استفاده از نرم افزار «دِیتا والی» مورد تأیید فدراسیون جهانی والیبال(FIVB) مورد پردازش قرار گرفتند. جهت توصیف دادهها از میانگین و انحراف معیار و برای مقایسه استنباطی دادههای مرتبط با هر یک از مهارتها در سه سطح، از تحلیل واریانس یکسویه استفاده شد. همچنین از آزمونهای تعقیبی بونفرونی و دانت سی برای یافتن محل تفاوت های بین سطوح استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که در مهارتهای «سرویس»، «حمله» و «دفاع» کارآیی سطح یک بهتر از سطح دو و سطح دو بهتر از سطح سه بوده است. اما در مهارت «دریافت»، کارآیی سطح یک بهتر از سطح سه و سطح سه بهتر از سطح دو بوده است. لذا چنین استنباط می شود که مهارت «دریافت» جزو آن دسته از مهارت های ویژه ای است که تفاوت را در تیم های سطح بالا محرز می کند.
The study is to identify the efficiency of technical skills which lead to success of volleyball teams took part in the premier league of Iran, season 2016. The sample was constituted all the matches of volleyball men team participated in this season. Overall, 151 games and 53688 actions videotaped and evaluated. Collection of data included the use of statistical recording program named “Data Volleyball Sport Project software”. The parameters that evaluated were: a) Spike, b) Reception, c) Serve and d) block. It recorded every skill of the game, for each player of each team. There was a five-level scale protocol according to the effectiveness of the skill (Eom & Schutz, 1992; Eom, 1989). The team's level was established in relation to the final classification of the team in the competition (level 1: 1st - 4th; level 2: 5th - 8th; & level 3: 9th - 12th). Inter- and intra-observer reliability coefficients of the studied variables were calculated (r > 0/92) after training and during the analysis. The results showed a significant difference between teams' levels for the efficiency of skills in Spike, Serve and block. The reception was the skill that differentiates the teams of level 1 with the teams of level 3 and 2 perceptively. Therefore, it's concluded that the skill of reception is one of those skills that distinguished the high-level teams from the others.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف تحقیق حاضر، مطالعه کارآیی مهارتهای سرویس، حمله، دریافت و دفاع بر جایگاه تیمی در جدول ردهبندی لیگ برتر والیبال ایران (فصل 1395 - 1396) به عنوان شاخص میزان موفقیت و سطح کیفی تیم است.
Game like drills Set Transition SONY Fédération Internationale de Volleyball جدول 1: نمادها و ارزشگذاری استاندارد سطح کیفی مهارتهای چهارگانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با طبقهبندی و ارزشگذاری مهارتها، یک ضریب عملکردی 1 بر اساس فرمول زير محاسبه شد: مجموع تلاشها / (مقدار ارزش هر سطح × مجموع تلاشهای صورت گرفته در هر سطح) = ضریب عملکردی جایگاه تیمی با استفاده از جدول ردهبندی پایانی لیگ برتر (فصل 1395 - 1396) به عنوان شاخص میزان موفقیت تیمهای شرکت کننده در قالب سه سطح عملکردی طبقهبندي شدند: سطح یک (تیمهای اول تا چهارم، به ترتیب بانک سرمایه، پیکان تهران، شهرداری ارومیه و سایپا)؛ سطح دو (تیمهای پنجم تا هشتم، به ترتیب متین ورامین، کاله مازندران، خاتم اردکان و شهرداری تبریز)؛ سطح سه (تیمهای نهم تا دوازدهم، به ترتیب عمران ساری، پارسه تهران، شهرداری اراک و هاوش گنبد).
“Trends of tactical performance analysis in team sport bridging the gap between research training and competition”.
Percept Motor Skill, 110(1): 159-166 Gómez, MA, Lorenzo A, Ortega, E, Sampaio, J, Ibáñez, SJ.
Eur J Sport Sci, 8(6): 1-4 João, P, Leite N, Mesquita, I, Sampaio, J.
J Sport Sci Med, 8(4): 523-527 Palao, J.
Sports, 3(4): 1559-1570 A Study about Game- Related Volleyball Skills Efficiency on Team Performance Success at Premier League of Iran Mohammad Hadi Ghasemi Ph. D.