چکیده:
این مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم دریک اثر ادبی، چگونه میتوان از رهگذر سبک شناسی انتقادی به این مهم دست یافت.در این مقاله، نخست بر روی مفهوم سبک تأمل کرده و سپس نقبی بر سبک شناسی انتقادی زدهایم و از رهگذر آن، لایههای رمان «ماه کامل میشود» اثر فریبا وفی را مورد بررسی قرار داده ایم.این پژوهش به روش لایهای انجام شده است. ابتدا لایهی بیرونی و بافت موقعیتی متن مورد بررسی قرار گرفته است و سپس در لایهی روایی و متنی، مسایلی چون کانون سازی، میزان تداوم و جنبههای آن و خردلایههای واژگانی، نحوی و بلاغی با عنوان مؤلفههای سبکی، تجزیه و تحلیل شده است. در پایان مقاله به این نتیجه میرسیم که در این رمان، یکی از مولفهی مهم و معنا دار تقابل است؛ از سوی دیگر، ویژگیهای سبکی متن نظیر تقابل شخصیتها و برجستگی قطب منفی و عدم قطعیت کلام راوی ونیز طنزهای موجود در روایت رمان، نشان دهندهی ایدئولوژی پنهان متن است که عبارت است از وجود خلا در زندگی و احساس سردرگمی راوی و درنتیجه بی ثباتی هویتی،که این امر منجر به عدم یافتن جایگاه مستقل برای راوی در جامعه، به عنوان یک زن مجرد میشود
خلاصه ماشینی:
لايه هاي قابل تامل رمان ماه کامل مي شود اثر فريبا وفي از منظر سبک شناسي انتقادي دکتر مهري تلخابي ١ دکتر تورج عقدايي ٢ تاريخ دريافت : ٩٣/١٠/٢٨ تاريخ پذيرش : ٩٤/٧/١٣ چکيده اين مقاله در پي آن است که نشان دهد براي کشف گفتمان مسلط و ايدئولوژي حاکم دريک اثر ادبي ، چگونه مي توان از رهگذر سبک شناسي انتقادي به اين مهم دست يافت .
سبک شناسي انتقادي در پي آن است که نشان دهد که چگونه قدرت و ايدئولوژي و ديگر مفاهيم اجتماعي به وســيله ي زبان بيان مي شــوند و زبان چگونه بــر جهان بيني و نحوه ي درک ما از هســتي تأثير مي گذارد؛ از ســوي ديگر، اين مقاله بر رويکرد يک رمان زنانه از يک نويســنده زن تأمل کرده اســت .
مطالعات رمان هاي زنانه با رويکرد سبک شناســي انتقادي سابقه ي طولاني در غرب دارد و تحليل هايي از وضعيت انفعالي و سرکوب شده ي زنان از طريق نحوه ي کاربرد زبان توسط نويسنده ، اغــلــب ، در حوزه ي سبــک شناســي انتــقادي انجام گرفته اســت ؛بنابراين ، از اين رهگذر مي توان ايدئولوژي يک متن را کاويد و از ســوي ديگر شيوه هاي بازنمايي اين تأثيرات و تـأثرات رواني و ايدئولوژيک را از زاويه ي ديد نويسنده گزارش کرد.
هدف اين مقاله نيز آن است که با بررسي يک رمان زنانه از منظر سبک شناسي 89 شماره ٢٠، تابستان ١٣٩٣ انتقادي به درک عميق تري از متن ، ايدئولوژي حاکم و قدرت باز توليد شــده در متن برسد.