چکیده:
در این پژوهش پژوهنده، پیوند داد و بیداد با شادی و ارتباط آن با آسیبها در داستانهای شاهنامه را مورد بررسی قرار داده و نتیجه میگیرد که در جهان هستی نخستین شادیرسان ایزد یکتاست و انسان، برگزیده و نمایندۀ تمام و کمال مخلوقات، باید صفات ایزد از جمله صفت دادگری را داشته باشد.
داد در جایگاه تکوین عدل الهی مربوط به روح و درون است و بنابراین دیدگاه، انسان باید نخست داد را در وجود خود برقرار سازد چرا که همه آفرینش به وسیله نظم و سامانی که انسان به آن میدهد، منظم و به سامان و دور از آسیب، میچرخد و سعادت انسان را در پی دارد، در غیر این صورت تمام قاعده و نظم جهان به هم میخورد و حکومت غم و اهریمن بر شادی پیروز میشود و انواع آسیبها پراکنده میشود .
تحقق داد در یک جامعه که زندگی افراد به هم وابسته است و سود و زیان مشترک دارند، تنها راه تضمین زندگی آرام، رو به پیشرفت، موفق و ایدهآل و دور از هرگونه آسیب برای افراد است، چرا که به هر میزان دادگری در جامعه کمتر و بیدادگری بیشتر باشد، جلوههای اهریمنی و ظلم و تجاوز وآسیب و هر چه که شادی و روشناییها و جلوههای اهورایی را تهدید میکند بیشتر و در نتیجه شادمانیها کم و نابود میشود و حکومت غم و اهریمن وآسیبزا، بر حکومت شادی پیروز میشود و سعادت انسان به خطر افگنده میشود مانند جامعۀ ضحاک.
n this research research, it has been linked and happily investigated and related to the damage in the stories of Shahnameh, and it is concluded that in the world of existence the first joy of divine religion is unique and man is the chosen and representative of the perfection of creatures, They must have Jewish characteristics, including adjudication. In the place of the development of divine justice, it is related to the soul and within, and in this view, man must create the first in himself, because all its creation is organized in a regular manner and in a manner that protects the body from harm. , Turns and brings happiness to man; otherwise, all the rules and order of the world will come together, and the rule of sorrow falls upon joy and various kinds of damage will be decomposed. ealized in a society where the lives of people are interdependent and have shared profits and losses, the only way to ensure a calm, progressive, successful and ideal life and prevent any harm to individuals is because of any degree of community justice. Less and more arrogance, the devilish and cruel, invading and harmful effects, and whatever threatens the joy and lightness of the Ahoorias, is more and less a result of the joy and destruction, and the rule of sadness Evil and harmful, wins the state of joy and human prosperity is endangered, such as Zehak society.
خلاصه ماشینی:
پيوند دادگريوشادي،ونقش آن درکاهش آسيب هايفرديو اجتماعيدرشاهنامه حميده شريفي ١، دکتر سيد محمود سيد صادقي چکيده در اين پژوهش پژوهنده ، پيوند داد و بيداد با شادي و ارتباط آن با آسيب ها در داستان هاي شاهنامه را مورد بررسي قرار داده و نتيجه ميگيرد که در جهان هستي نخستين شاديرسان ايزد يکتاست و انسان ، برگزيده و نمايندة تمام و کمال مخلوقات ، بايد صفات ايزد از جمله صفت دادگري را داشته باشد.
در حوزه هاي مختلف ادبي، اجتماعي، سياسي و جامعه شناسي انجام گرفته است اما آنچه به موضوع اين پژوهش نزديک است و ميتوان به عنوان پيشينۀ اين از آن ها ياد کرد عبارتند از :١- تحليلي بر مسائل اجتماعي در نخستين داستان هاي شاهنامه از آقا حسيني (١٣٨٣) ٢-تحليل و بررسي آسيب هاي فردي و پژوهش اجتماعي از ديدگاه بزرگان ادب فارسي از آقا حسيني و رباني (١٣٨٥) ٣-آز و داد: آسيب شناسي سياسي شهرياري در شاهنامه فردوسي از رستم وندي(١٣٨٧)٤-ترسيم چرخۀ عدالت در شاهنامه فردوسي از عزيزي (١٣٨٧) ٥- نقش توانمندسازي فرهنگي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از ملايي (١٣٩٠) ٦ - انديشه هاي روشن فکري حکيم ابوالقاسم فردوسي از فرزاد و هاديان (١٣٩٣) ٧- رويکردي جامعه شناختي بر آئين مملکت داري در اسطوره جمشيد از جوانمرد(١٣٨٤) ٨- آسيب شناسي فرهنگي در انديشه امام علي (ع ) از بهروان (١٣٨٠) ٩- آموزه هاي تعليمي مثنوي مولوي در حوزة آسيب هاي اجتماعي از گذشتي و کاکاوند قلعه نويي(١٣٩٣) .
/40 Judgment and happiness and its role in injuriesinShahnameh Hamideh Sharifi1 ,Dr. Seyed Mahmoud Seyed Sadeghi 2 Abstract n this research research, it has been linked and happily investigated and related to the damage in the stories of Shahnameh, and it is concluded that in the world of existence the first joy of divine religion is unique and man is the chosen and representative of the perfection of creatures, They must have Jewish characteristics, including adjudication.