چکیده:
چکیده : شرایط عقد ازدواج در مذهب حنفی عبارتند از: شرایط انعقاد، شرایط صحت، شرایط نفوذ و شرایط لزوم.شرایط انعقاد مربوط به ایجاب و قبول و صیغة عقد است مانند وقوع ایجاب و قبول در یک مجلس و تطابق ایجاب و قبول و اینکه هریک از متعاقدین کلام دیگری را بشنود و بفهمد .همچنین عاقد باید اهلیت صدور لفظ را داشته باشد؛ یعنی دارای عقل و تمیز باشد، بنابراین مجنون و صغیر غیر ممیز نمیتواند عقد ازدواج را منعقد نماید. در صورت مسلمان بودن زوجه، زوج نیز باید مسلمان باشد و ازدواج غیر مسلمان با زن مسلمان باطل است. شرایط صحت عقد شرایطی است که بدون آنها عقد معتبر نبوده واز نظر شرعی محترم نمیباشد. برای صحت عقد ازدواج دو شرط بیان شده است؛ شهادت و صلاحیت زن برای عقد ازدواج.شرایط نفوذ عقد ؛شرایطی است که بدون آنها احکام عقد بر متعاقدین نافذ نخواهد بود وعقد متوقف بر اجازه شده و در صورت تحقق اجازه نافذ میگردد.مانند اهلیت و ولایتحنفیه چهار شرط را به عنوان شرایط لزوم ازدواج بیان کردهاند:انجام عقد غیر بالغ توسط پدر یا جد پدری یا فرزند ، انتخاب مهرالمثل یا بیشتر به عنوان مهر در ازدواج توسط بالغة عاقله ، فقدان عیب در زوج ،کفائت .
Conditions for marriage in Hanafiyya are: Terms of conclusion, terms of accuracy, terms of effect and terms of necessity. Terms of conclusion relate to offer, acceptance and marriage recital such as occurrence of offer and acceptance in one sitting and adjustment of offer and acceptance; both parties of marriage contract hear and understand each other’s words. Also, solemnizer of marriage must be competent enough to recite the marriage recital; that is he must be wise and discerned. Therefore, someone who is frenzy, undiscerned underage cannot conclude the recital. If the wife is Muslim, the husband must be Muslim too because non-Muslim’s marriage with Muslim is abolished. Terms of accurate marriage contract are the conditions without which marriage contract is ineffective and disrespected legally. There are two conditions stipulated for accurate marriage contract: testimony and competence of woman for marriage contract. Terms of effective marriage contract are the conditions without which decisions on marriage contract will not take effect for both sides of marriage; marriage contract is not concluded until permission is given and in case permission is given, marriage contract becomes effective such competence and guardianship. Hanafiyya explicated four requisites as necessary terms of marriage: conclusion of marriage contract for an premature person by father of ancestral father or child; choice of suitable dower or more as marriage portion in marriage of wisely mature person, the husband having no deficiency and social equality for both parties of marriage.
خلاصه ماشینی:
(بدران ، ٦٦؛ السباعي، ١١٢؛ کاساني، ٥٢٧؛ ابن نجيم ، ١٢٤؛ ابـوزهره ، ٥٤؛ الجزيري، ص ٢٨) در توکيل براي عقد، شهادت لازم نيست ؛ بنابراين اگر دختـر بـه پـدرش بـراي ازدواج وکالـت بدهد بدون حضور شهود صحيح است ، اما اگر زن اين وکالـت را انکـار کنـد بينـه اي بـراي انکـار ندارد؛ بنابراين شهادت در توکيل ، در صورتي که توکيل مورد انکار واقع شود بـراي اثبـات توکيـل مفيد ميباشد.
براي نفوذ عقد بايد امور زير رعايت گردد: اگر زوجين خودشان مباشرتا عقد را منعقد ميسازند بايد هر کدام اهليت کامـل (بلـوغ ، عقـل ، حريت ) داشته باشند و با وجود اين صفات ، عقد نافذ است و متوقف بر اجازة کسي نخواهـد بـود، اما اگر اهليت يکي ازآنها ناقص باشد؛ مثلا صغير مميز باشد، عقد متوقف بر اجازه کسي اسـت کـه بر آنها ولايت دارد.
(السرخسي، ٢٤٠ و ٢٤١) اگر تزويج صغيره توسط غير پدر و جد صورت گيرد، در صورتي که به غير کفو و به کمتـر از مهرالمثل تزويج کند، عقد صحيح نيست ، ولي اگر به کفو و مهرالمثل تزويج کند عقد صحيح است و بعد از بلوغ حق خيار دارد؛ بنابراين به مجرد اين که صغيره خون ببيند بايد از اختيار خود استفاده کرده و اعلام کند و قاضي بين آن دو جدايي مياندازد.
(السباعي، ١٦٣؛ بدران ، ٧٠ و ٧١؛ ابوزهره ، ص ٦١) حنفيه چهار شرط را به عنوان شرايط لزوم ازدواج بيان کرده اند: بند اول : انجام عقد غير بالغ توسط پدر يا جد پدري يا فرزند در نکاح صغير و صغيره ، ولي بايد پدر يا جد يا فرزند باشد و اگر غير از اين ها باشد مانند بـرادر و عمو، عقد لازم نيست ، بلکه آنها بعـد از بلـوغ خيـار دارنـد.