چکیده:
از دیدگاه حنفیه عیوبی که موجب حق مطالبة فسخ نکاح میشود، عبارتند از عنن، جب وخصاء، اما سایر موارد، هرچند شدید باشد (با شرط یا بدون شرط) موجب فسخ نکاح نمیشود؛ مثلاً جذام، برص و مانند آن خواه قبل از عقد ایجاد شده یا بعد از عقد و خواه شرط سلامت شده یا نشده باشد، موجب ایجاد حق فسخ نمیشود.در صورت مجبوب بودن شوهر، زن با پنج شرط حق فسخ دارد 1ـ آزاد باشد؛ 2ـ بالغ باشد؛ 3ـ زن عیب مانع آمیزش مانند رتق، عفل و قرن نداشته باشد؛4ـ زن قبل از ازدواج علم به عیب نداشته باشد5 ـ زن بعد از عقد به عیب راضی نشود؛ در مورد عنین نیز زن با پنج شرط که در مجبوب ذکر شد میتواند مطالبة فسخ کند، خصی (مردی که بیضهاش قطع شده باشد) اگر امکان آمیزش داشته باشد، خواه انزال صورت بگیرد یا نه، زن حق فسخ ندارد، اما اگر امکان آمیزش نداشته باشد، حکم عنین جاری است. همچنین آثار ارتداد در این زمینه مطرح میشود.اما در شافعیه عیوبی که موجب فسخ نکاح میشود به دو گروه عیوب مشترک و عیوب مختص تقسیم میشود.عیوب مشترک بین زن و شوهر عبارتند از: جنون، جذام و برص. عیوب مختص زن عبارت است از رتق و قرن،وعیوب مختص مرد عبارتند از جب و عنن؛اما عیوب دیگر موجب فسخ نیست .اگر زوجین یا یکی از آنها قبل از تحقق رابطة نزدیکی مرتد شوند، نکاح فوراً پایان یافته و قطع میگردد، ارتداد فسخ است؛ بنابراین جزء عدد طلاقها شمرده نمیشود.
The deficiciencies that lead to Marriage dissolution according to Hanafiyya are: Impotency, severed genital and castration; but the other cases fail to lead to marriage dissolution even though they are serious (with condition or without condition); for example, leprosy and the like whether they occur before or after conclusion of marriage or health is or is not stipulated as a condition. In case, the husband suffers from leprosy, the wife has the right of dissolution through five conditions: 1. She must be free; 2. She must be mature; 3. The wife must not have intercourse-impeding deficiencies such as Rataq, ‘Afal and Qaran (these are abnormal female vulva diseases); 4. The wife must not know about deficiencies before marriage; 5. The wife is not pleased with the deficiency after marriage. As for impotency of husband, the wife can ask for dissolution through five conditions as mentiuoned about husband with severed genital; the woman cannot have the right of dissolution if the castrated man (somebody whose testicles are gone) can have intercourse whether orgasm is rendered or not but he cannot have intercourse, decision for impotency is made. In addition, cases of apostasy are raised in this respect. But in Shafe’iyya, deficiencies that result in dissolution of marriage are classified into two exclusive and common groups: Common groups of between wife and husband are: Insanity, leprosy. Deficiencies exclusive to wife are: Rataq and Qaran; deficiencies exclusive to husband are: impotency and severed genital but other deficiencies cannot dissolve marriage. If spouses or one of them turn to apostasy before intercourse, marriage immediately is discontinued; apostasy brings about dissolution of marriage; therefore, it is not regarded as cases of divorce. Alimony of children and wife is paid from assets of the apostate husband. If wife has turned to apostasy and she is divorced before intercourse, she is not eligible for receiving marriage portion; if husband becomes apostate and wife is divorced before intercourse, she deserves receiving half of the marriage portion but this ceases to affect marriage portion after intercourse.
خلاصه ماشینی:
عيوب موجب فسخ نکاح در مذهب حنفي و شافعي محمد صادقي (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١٢/١٥؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٠٣/٢٠) چکيده از ديدگاه حنفيه عيوبي که موجب حق مطالبۀ فسخ نکاح ميشود، عبارتند از عنن ، جب وخصاء، اما ساير موارد، هرچند شديد باشد (با شرط يا بدون شرط ) موجب فسخ نکاح نميشود؛ مثلا جذام ، برص و مانند آن خواه قبل از عقد ايجاد شده يا بعد از عقد و خواه شرط سلامت شده يا نشده باشد، موجب ايجاد حق فسخ نميشود.
در مورد عنين نيز زن با پنج شرط که در مجبوب ذکر شد ميتواند مطالبۀ فسخ کند، خصي (مردي که بيضه اش قطع شده باشد) اگر امکان آميزش داشته باشد، خواه انزال صورت بگيرد يا نه ، زن حق فسخ ندارد، اما اگر امکان آميزش نداشته باشد، حکم عنين جاري است .
بين ثبوت نسب و حق زن براي درخواست جدايي منافاتي نيست ، به شرط اين که زن قبل از عقد علم به عيب نداشته باشد؛ چون مساحقه و انزال ، حق او را براي مطالبۀ فسخ ساقط نميکند، بلکه آن چه حق او را ساقط ميکند آميزش است ، هرچند يک بار صورت گرفته باشد؛ بنابراين اگر يک بار آميزش صورت گرفته باشد و سپس مرد مجبوب شود زن حق فسخ ندارد (الجزيري،٢٥٠).
براي اين که زن بتواند در برابر عيب جب ، مطالبۀ فسخ کند لازم نيست که خودش بدون عيب باشد؛ بنابراين اگر زن رتقاء و شوهر محبوب باشد، زن ميتواند مطالبۀ فسخ کند، اما بايد علم نداشته باشد و در صورت وجود علم به عيب و رضايت به آن حق فسخ ساقط ميشود.