چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه های سازمانی و اجتماعی بر پیشگیری از کرونا با میانجیگری ادراک ریسک فردی و نقش تعدیلگر جنسیت است. پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی است سوال اصلی پژوهش بررسی تاثیر رسانه های سازمانی و اجتماعی در درک افراد از پاندمی کرونا و تاثیردر میزان پیشگری از بیماری کووید19 می باشد. جامعه آماری شامل پرسنل شرکت سایپا که تعداد آنها 7000 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 364 نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و از طریق روش دلفی، با استفاده از نظر خبرگان نهائی شده است. پایائی از طریق الفای کرونباخ تائید و با استفاده از نرم افزار PLS3 و روش معادلات ساختاری به تحلیل و آزمون فرضیه ها پرداخته شد. یافته ها حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی و سازمانی بر ادراک ریسک فردی دارای تاثیر، رسانه های اجتماعی بر اقدامات پیشگیرانه از بیماری کرونا دارای تاثیر، اما رسانه های سازمانی بر اقدامات پیشگیرانه تاثیر ندارند. از سوی دیگر نقش تعدیل گری جنسیت بر روی شاخصه ها مورد ارزیابی قرار گرفته، و مشخص گردید جنسیت، هیچکدام از شاخص ها را تعدیل نمی کند
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational and social media on covid19 prevention through the mediation of individual risk perception and the moderating role of gender. The present study is a descriptive survey. The main question of the research is to investigate the effect of organizational and social media on people's perception of Corona pandemic and its effect on the prevention of Covid disease. The statistical population includes the personnel of Saipa Company, whose number is 7000 people who were selected using Cochran's formula of 364 samples. Research data were collected through a researcher-made questionnaire and finalized through the Delphi method, using the opinion of experts. Reliability was confirmed by Cronbach's alpha and hypotheses were analyzed and tested using PLS3 software and structural equation method. Findings indicate that social and organizational networks have an effect on the perception of individual risk, social media has an effect on preventive measures against coronary heart disease, but organizational media has no effect on preventive measures.On the other hand, the role of gender adjustment on the indicators was evaluated, and it was found that gender does not adjust any of the indicators
خلاصه ماشینی:
( ٢٠١٣ Shaman ;٢٠١٩ Louis ;٢٠١٩ Viboud) سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ماننـد یوتیـوب و تـوئیتر دسترسـی مسـتقیم بـه محتوای بی سابقه ای را فراهم می کنند و ممکن است شایعات و اطلاعـات مشـکوک را بـا در نظر گرفتن ترجیحات و نگرشهای کاربران ، الگوریتم ها و واسطه سـازی و تسـهیل ارتقـا محتوا و در نتیجه گسترش اطلاعات تقویت کنند ( ٢٠١٧ Kulshrestha) این تغییر الگو عمیقـا بر ساخت ادراکات اجتماعی ( ٢٠١٧ Schmidt) و قالب بندی روایت ها، در سیاست گـذاری، ارتباطات سیاسی و همچنین تحـول در بحـث عمـومی ( ٢٠١٨ Schmidt ;٢٠١٦ Starnini) بـه ویژه هنگامی که موضوعات بحث برانگیز هستند تأثیر می گـذارد ( a٢٠١٦ Del Vicario).
با بررسی مطالعات قبلی در مورد نقش احساسات خودمختار و ادراک ریسـک فـردی در رابطه بین استفاده از رسانه ها، درک خطر و پیامدهای رفتاری، این مطالعه پیشـنهاد مـی کنـد که احساسات مربوط به خود با نحوه تأثیر استفاده از رسـانه هـای اجتمـاعی و سـازمانی در رابطه با تأثیرگذاری بر ادراک ریسک در سطح شخصی و رفتارهای پیشگیرانه مـرتبط اسـت .
آمار توصیفی پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پژوهش حاضر به منظور مطالعـه تـاثیر رسـانه هـای اجتمـاعی و سـازمانی بـر ادراک و ریسک فردی افراد جهت پیشگیری از بیماری در هنگام شیوع ویروس کرونا مـی باشـد، در نخستین گام ، پایایی ابزار پژوهش مطابق با جدول ٣ جهت مدل شکل ٣ مـورد مطالعـه قـرار گرفته است .