چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و توانمند سازی روان شناختی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114 نفر هستند که تمامی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمونه مورد مطالعه، از پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهایپت و گوشال (1998) و پرسشنامه توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین بعد اعتماد و توانمند سازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (001/≤p). و همچنین بین بعد همدلی و توانمند سازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (001/≤p). بر اساس دیگر نتایج ابعاد سرمایه اجتماعی باعث توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها می شود یعنی هرچه کارکنان از اعتماد و همدلی بالاتری برخوردار باشند توانمندتر خواهند بود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and psychological empowerment of Fars's Sports and Youth Departments. The statistical population of the study included all physical education teachers Fars's Sports and Youth Departments. (totally 114 people). A sample of 87 students was selected through random sampling as a sample for data collection. The sample was a social capital questionnaire (1998) and Nejatpath and Ghasal (1998) and Spreader's Psychological Empowerment Questionnaire (1995). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression .The results of this study showed that there is a significant relationship between the dimensions of trust and psychological empowerment (p≤0.001). There is also a significant relationship between empathy dimension and psychological empowerment (p≤0.001). According to other results, the dimensions of social capital contribute to the psychological empowerment of physical education teachers, that is, physical education teachers have greater empathy and empowerment in sport.
خلاصه ماشینی:
از جمله ديدگاه هاي نوين در اين زمينه ، ديدگاه توانمندسازي روان شناختي است که در آن آگاهي از ميزان توانمندي کارکنان يا باورها و احساسات رواني افراد از شغل و سازمان و عوامل افزايش دهنده و تضعيف کننده اين باورها و احساسات مي تواند گامي در جهت رضايت شغلي ، تعهد و دلبستگي افراد به سازمان ، و بهبود بهره وري نيروي انساني باشد به عقيده لاولر توانمند سازي سبب مي شود تا افراد ضمن کنترل خود، آمادگي پذيرش مسئوليت هاي بيشتري را نيز داشته باشند (دعايي و همکاران ، ١٣٩١).
با توجه به توضيحات داده شده درباره متغيرهاي پژوهش و مسائل و مشکلات مربوط بهک ارکنان ادارات کل ورزش و وجوانان ، سوال اصلي تحقيق اين است که آيا بين سرمايه اجتماعي و توانمند سازي روان شناختي کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس رابطه وجود دارد؟ مباني نظري سرمايه اجتماعي سرمايه اجتماعي شبکه اي از روابط و پيوندهاي مبتني بر اعتماد اجتماعي بين فردي و بين گروهي و تعاملات افراد بين نهادها، سازمان ها و گروه هاي اجتماعي است که به همبستگي و انسجام اجتماعي و برخورداري افراد و گروه ها از حمايت اجتماعي و انرژي لازم براي تسهيل کنش ها براي تحقق اهداف فردي و جمعي منجر مي شود(محمودي و همکاران ،١٣٩٤).
با توجه به مدل فوق ، تحقيق حاضر قصد دارد به بررسي فرضيه هاي زير در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بپردازد: فرضيه شماره ١: بين سرمايه اجتماعي و توانمندي روانشناختي آزمودني ها رابطه معناداري وجود دارد.