چکیده:
تحقیق حاضر در پی دستیابی به رسانه برتر از دید جامعه با توجه به میزان تاثیرگذاری و سطح اعتماد جامعه به رسانهها میباشد. همچنین بررسی رابطه بین متغیر تاثیرگذاری و اعتماد جامعه به رسانههای ورزشی مورد توجه این تحقیق است. علاوه بر مطالب فوق، بررسی مولفههای متغیر تاثیر گذاری و اعتماد که با توجه به نظریات اجتماعی مختلف در حوزه ارتباطات تعیین شدهاند از دیگر اهداف این تحقیق است. جامعه مورد نظر این تحقیق شامل دختران ورزشکار دانشجوی دانشگاههای تهران است که در المپیاد ورزشی دانشجویان کشور حضور داشتند. جامعه نمونه تحقیق با استفاده از جدول کرجسای و مورگان 169 نفر تعیین گردید که بطور تصادفی از بین رشتههای مختلف ورزشی انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا به شکل پیمایشی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که علی رغم وجود اعتماد عمومی نسبت به رسانههای مختلف، اما تلویزیون به عنوان مورد اعتمادترین رسانه انتخاب گردید و این نتیجه در مولفههای متغیر اعتماد نیز بطور یکسان وجود داشت و همچنین از نظر میزان تاثیرگذاری و همچنین مولفههای آن نیز تلویزیون در الویت اول قرار داشت و در هر دو متغیر موبایل در پایینترین سطح اهمیت بود. بین متغیر اعتماد و تاثیرگذاری همبستگی مستقیم وجود داشت که مبین این نکته است که با افزایش اعتماد میزان تاثیرگذاری رسانه افزایش مییابد. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که برنامه نود محبوبترین برنامه ورزشی در بین دختران ورزشکار است.
Sport media, including television, radio, newspapers, magazines, satellite, internet and mobile, have a strong role in global sport development. If media try to be trustworthy and influential, they can have more effect on sport development. The purpose of this study is to recognize the Superior sport media based on the rate of its influence and trustworthiness on opinion of the society and also to examine the rate of its influence and trust on society. Examining the kind of relationship between media trust and its influence is another objective of this study. Sample in this research, according to Krejcie and Morgan sampling table, was determined 169 female athlete students of Tehran universities who had randomly taken part in Students sport Olympiad. Research method was descriptive and research tool was a questionnaire made by researchers based on the social theories in communication field whose validity and reliability () were examined before distribution. Results showed that Television was the most influencing and trustworthy media in sport field and there was a direct correlation between media trust and influence which means that the more trust grows towards media the more influential they are.