چکیده:
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر احساس امنیت اجتماعی و سلامت روان در نوجوانان اهواز امیر دهان زاده محمد برنا چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر احساس امنیت اجتماعی و سلامت روان در نوجوانان شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 30 نوجوان بود که به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. از هر دو گروه به وسیله پرسشنامه امنیت اجتماعی و پرسشنامه سلامت عمومی GHQ)) پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (5هفته)، هفتهای دو جلسه 120 دقیقهای در معرض متغیر مستقل (آموزش مهارتهای زندگی) قرار گرفتند. سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) با استفاده از نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. نتایج بدست آمده در سطح معنی داری 05/0 نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش احساس امنیت اجتماعی و سلامت روان در نوجوانان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. کلید واژه: مهارتهای زندگی، احساس امنیت اجتماعی، سلامت روان، روانشناسی
Investigate the effectiveness of training of social skills on social security and mental health among adolescents in Ahvaz Amir Dahanzadeh Mohammad Borna Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of training of social skills on social security and mental health among adolescents in Ahvaz. The simple consisted of 30 adolescents who were chosen by by requesting people to attend the research. The subjects were asigned to experimental and control group, randomly. The research design was pretest-posttest with control group. The subjects answered social security questionnaire and general health questionnaire. Then, experimental group was trained during 10 session (120-houre per a session) but control group didn’t receive any information. To analysis the data, MANCOVA method was used via SPSS-23. The results showed that training of social skills had been impacted the social security and mental health among adolescents in Ahvaz. Key words: Social skills,Social security,skills,social,training ,mental health
خلاصه ماشینی:
بنابرين نتايج حاکي از تأثير مثبت آموزش مهارت هاي زندگي بر افزايش احساس امنيت اجتماعي و سلامت رواني در نوجوانان اهواز بوده است .
Life skills دهند هرچه آموزش مهارت هاي زندگي بيشتر باشد، سلامت رواني افراد بيشترمي شود (هومن و گنجي ١٣٩٢) .
در پژوهشي ديگر کاظمي ، گرمارودي و شکيبازاده (١٣٩٦) ميزان پيشگويي کنندگي عوامل زمينه اي و مهارت هــاي زندگي بر سلامت روان دانش آموزان پسر شهرستان ري را بررسي کرده اند، نتايج حاکي از آن هستند کــه آموزش مهارت هاي زندگي نقش بسيار مؤثري بر افزايش سلامت روان نوجوانان دارد.
بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر احساس امنيت اجتماعي و سلامت روان در نوجوانان اهواز مي باشد.
هدف پژوهــش حاضر، بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر احساس امنيت اجتماعي و سلامت روان در نوجوانان شهرستان اهواز بود.
نتيجه بدست آمده با پژوهش هاي ؛ شربتيان و عليزاده خانقاهي (١٣٩٥)، بهروز سرچشمه ، کريمي ، محمــودي ، شقاقي و جليل آبکنار(٢٠١٧)، قراملکي و رجبــي (٢٠١٠)، که نشان دادند آموزش مهارت هاي زندگي بر احساس امنيت اجتماعي در نوجوانان موثر است ، همسو مي باشد.
نتيجه بدست آمده با پژوهش هاي هومن و گنجي (١٣٩٢)، محمودي ، زهراکار و شعباني (١٣٩٢)، ذبيحــي حصــاري (١٣٩٦) ، ناصري ، عزيزپور، صيــدي ، رحماني و سايه ميــري (١٣٩٤) ، برزين منش ، احمــدي طهور، سلطاني و رضائــي (٢٠١٥)، که نشان دادند آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان در نوجوانان موثر است ، همسو مي باشد.
بــه طــور کلي نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي بــر احساس امنيت اجتماعي و سلامت روانــي نوجوانان شهر اهواز تأثيــر مثبت دارد.