چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر مسئولیتپذیری، کارکرد اجتماعی و حل مساله در میان زنان سرپرست خانوار انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اداره بهزیستی شهر اهواز در فصل پاییز سال 1397 بودند. از میان اعضای جامعه 50 نفر پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای با روش آموزش مهارتهای ارتباطی آموزش دید. ابزارهای پژوهش خردهمقیاس مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (گاف، 1964)، خردهمقیاس کارکرد اجتماعی پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1979) و پرسشنامه حل مساله (هپنر، 1988) بودند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-20 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر مسئولیتپذیری، کارکرد اجتماعی و حل مساله تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش مهارتهای ارتباطی بهطور معنیداری باعث بهبود مسئولیتپذیری، کارکرد اجتماعی و حل مساله در زنان سرپرست خانوار شد (001/0>P). بر اساس نتایج توصیه میشود که روانشناسان بالینی و درمانگران در ارائه خدمات روانشناختی از روش آموزش مهارتهای ارتباطی در کنار سایر روشهای آموزشی برای بهبود سلامت بهویژه بهبود مسئولیتپذیری، کارکرد اجتماعی و حل مساله زنان سرپرست خانوار استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
Tola, Kaba, Hailu, Asefa & Melesse 4.
شــريعت باقري و نيک پور (١٣٩٧) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رسيدند که آموزش مهارت هاي اجتماعي – ارتباطي باعث افزايش مســئوليت پذيري و ســازگاري با مدرســه در دانش آموزان شــد.
Eichmann, Goldhammer, Greif, Pucite & Naumann 5.
Bachmann, Roschlaub, Harendza, Keim & Scherer 9.
Kuntze, Vander Molen & Born پژوهشــي ديگر عسکري ، احتشــام زاده و نقابدار (١٣٩٣) گزارش کردند که آموزش مهارت هاي زندگي باعث افزايش مســئوليت پذيري و عزت نفس دانش آموزان گروه آزمايش در مقايســه با گروه کنترل شد.
همچنين ، نتايج پژوهش صاحبدل و اســدي (١٣٩٥) نشــان داد که آموزش مهارت هاي ارتباطي باعث بهبود ســلامت جســمي ، اضطراب ، افسردگي ، کارکرد اجتماعي و سلامت کل مادران داراي فرزند معتاد شــد.
Curtis, Back, Ford, Downey, Shannon & et al 2.
Jin, Choi, Kang & Rhie 4.
1. Pai, Gray, Kurivial, Ross, Schoborg & Goebel 2.
نتايج آزمون لامبداي ويلکز آزمون چندمتغيري نشــان داد که آموزش مهارت هاي ارتباطي حداقل باعث تغيير معني دار يکي از متغيرهاي مسئوليت پذيري ، کارکرد اجتماعي و حل مساله در زنان سرپرست خانوار شده است (٠٠٠١ ,١٢٧٢١٦=F).
نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري براي تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر مسئوليت پذيري ، کارکرد اجتماعي و حل مساله زنان سرپرست خانوار در جدول ٤ گزارش شد.
همچنيــن ، يافته هاي پژوهش حاضر نشــان داد که آموزش مهارت هــاي ارتباطي باعث بهبود کارکرد اجتماعي زنان سرپرســت خانوار شــد که اين يافته با يافته پژوهش هاي صاحبدل و اســدي (١٣٩٥)، ابراهيمي ثاني و همکاران (١٣٩٣) و پاپاجورجيون و همکاران (٢٠١٧) همسو بود.