چکیده:
زمینه: با توجه به اهمیت رعایت اخلاق پژوهش در فرایند تحقیق و ضرورت آموزش آن در برنامههای درسی، پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی برنامه درسی اخلاق پژوهش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی مراکز آموزش عالی در ایران انجامشد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش «گرندد تئوری» انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم انسانی استان گلستان بودند. 14 نفر از اعضای هیئت علمی به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه ساختار یافته بود و دادههای حاصل از آنها با نرم افزار MAXQDA طی سه مرحله کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش شامل 90 کد باز بود که در نهایت با ادغام کدهای باز 9 کد محوری و 5 کد گزینشی ارائه گردید. کدهای گزینشی «نظارت بر اصول اخلاقی پژوهش، سواد اطلاعاتی، همسویی با علوم دیگر» برای عنصر هدف و «مبانی علمی، کلیات اخلاق پژوهش» برای عنصر محتوا استخراج شد.
نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده از این پژوهش نشان داد که نظارت بر فعالیتهای پژوهشی و آموزش مفاهیم و ملاحظات اخلاقی پژوهش و کمک گرفتن از حوزه علوم پزشکی در طراحی الگوی برنامه درسی دانشجویان میتواند بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشته باشد.
Background: Considering the importance of observing research ethics in the research process and the need for its teaching in curricula, the present study was conducted to design a research ethics curriculum model for graduate students of humanities in higher educative centers in Iran.
Method: This research was conducted in terms of applied purpose and in the framework of a qualitative approach using the “grounded theory” method. The statistical population of the study included faculty members of humanities faculties in Golestan province. 14 factually members were selected by purposive sampling method to reach the level of theoretical saturation. The research instrument was a structured interview and the data were coded analyzed using MAXQDA software in three stages.
Results: The results of this study included 90 open codes, which were finally presented by combining open codes with 9 central codes and 5 selective codes. Selective codes supervision of research ethics, information literacy, alignment with other sciences were extracted for the objective element and scientific foundations, general research ethics for the content element.
Conclusion: The findings of this study showed that monitoring research activities and teaching research concepts and ethical considerations and seeking help from the medical sciences in designing students’ curriculum model can have the greatest effect on research ethics.