چکیده:
زمینه:: اهمیت اخلاق و کسبوکار از مقولههای مهمی هستند که شناخت نقش آن بر توسعه صنعتی نظر بسیاری از اندیشمندان ادیان مختلف بهویژه اسلام را به خود جلب کرده است. ازاینرو این تحقیق باهدف طراحی مدل استراتژیهای اخلاقی کسبوکار در جهت توسعه صنعتی بهتر انجامشده است تا از این طریق گام مهمی در جهت اخلاقیتر کردن توسعه صنعتی بردارد.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی ازنظر هدف توسعهای و ازنظر ماهیت اکتشافی بود. جامعهآماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانهای دولتی بود و نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی به تعداد 23 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات از نوع مصاحبه بود و برای تجزیهوتحلیل آن از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین استفادهشد. در بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 250 نفر انتخاب و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامهها در بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار LISREL و MATLAB انجامیافت.
یافته: یافتهها نشان داد که استراتژی اخلاق در کسبوکار دارای سه بعد سازمانی، فردی و دینی – فرهنگی با 9 زیر مولفه است و ترکیب مطلوب برای اثربخشی بیشتر مدل برای بعد سازمانی 761/0، بعد فردی 658/0 و بعد دینی – فرهنگی 578/0 است.
نتیجهگیری: توجه به عوامل اخلاقی بر اساس مدل ارائهشده در بهترین حالت تنشها و تعارضهای موجود در سر راه توسعه صنعتی را تا 63/0 بهبود میدهد.
Background: The importance of ethics and business is one of the important categories that recognizing its role on industrial development has attracted the attention of many thinkers of different religions, especially Islam. Therefore, this research has been done with the aim of designing a model of business ethical strategies for better industrial development, in order to take an important step towards more ethical industrial development.
Method: The present study was mixed. In terms of quality, it was developmental in terms of purpose and exploratory in terms of nature. The statistical population included academic experts and government organizations and the statistical sample was selected using snowball sampling of 23 people. The data collection tool was interview and Strauss and Corbin coding technique was used to analyze it. In part, it was applied in terms of purpose and descriptive-survey in nature. The statistical population included government organizations of West Azerbaijan province. The sample size was 250 people using Morgan table and the questionnaires were distributed among them using simple random sampling. The data collection tool was a questionnaire. Data analysis was performed using LISREL and MATLAB software.
Results: The results showed that the ethics strategy in business has three dimensions of organization, individual and religious-cultural with 9 sub-components and the optimal combination for more effectiveness of the model for the organizational dimension is 0.761, personal dimension is 0.658 and religious-cultural dimension is 578 Is / 0.
Conclusion: Paying attention to ethical factors based on the proposed model in the best case improves the tensions and conflicts in the path of industrial development to 0.63.