چکیده:
با توسعه فناوری، شرکتهای فعال قادر به تولید ابزارهای جدیدی شدهاند که امکان شبیهسازی حرکات انسان در فضای مجازی را دارند. بهکارگیری این ابزارها که اصطلاحاً «واقعیت مجازی» نامیده میشوند، در حوزههای مختلف حقوقی از جمله حقوق مالکیت معنوی دارای چالشهایی هستند. چالشهای موجود در الزام یا عدمالزام شرکت سازنده این ابزارها برای تقدیم فناوری ساخت آنها به شرکت خدماتپذیر و مشتقات مسئله مورداشاره، مسائل فراسو درخصوص حق پتنت، حقوق علائم تجاری و کپیرایت، چالشهای مرتبط با مکانیسم جبران خسارت درموارد نقض حقوق معنوی دارنده ابزار یا نرمافزار مرتبط، چالشهای مرتبط با سرقت اطلاعات شخصی یا خصوصیات بیومتریک کاربران و تأثیرگذاری بر روحیات و وضعیت روانی کاربران این ابزارها از جمله مسائل مطرح در این حوزه میباشد. حل چالشهای موجود نیازمند سیاستگذاریهای قانونی درجهت ضابطهمند نمودن استفاده از این ابزارها، حل چالشهای حقوقی و پیشبینی مکانیسمهای حفاظت از اطلاعات شخصی و بیومتریک کاربران این ابزارها میباشد.
With the development of technology, active companies are able to produce new tools that can simulate human movements in cyberspace. The use of these tools, known as "virtual reality," has many challenges in various legal areas, including intellectual property rights. Challenges to the requirement or non-requirement of the manufacturer of these tools to present their manufacturing technology to the service company and derivative issues raised, issues of over copyright, trademark rights, and copyrights, challenges associated with the compensation mechanism in Violations of intellectual property rights of related software tools, related to the theft of personal information or user biometric properties, and the impact on users' psychological and psychological state of these tools are among the issues raised in this area. Solving existing challenges requires legal policies to regulate the use of these tools, solve legal challenges, and review the mechanisms for protecting personal information and biometrics of users of these tools.
خلاصه ماشینی:
com/3057528fast-feed/augmented-and-virtual-reality-investment-hits-11-bil- lion-in-2016 [https://perma.
5. James Peckham, “World’s First Virtual Reality Operation is Underway Today - and You Can Watch,” http://www.
com/us/ news/wearables/world-s-frst-virtual-reality-operation-will-happen-this- week-and-you-canwatch-1318817 [https://perma.
Crystal Nwaneri, “Ready Lawyer One: Legal Issues in the Innovation of Virtual Reality,” Harvard Journal of Law & Technology 30(2) (2017): 607-608.
مسئله دیگر تخطی مثبت از تولید کالای موردمعامله است ؛ به عبارت دیگر درصورتی که قراردادی مبنی بر ساخت ابزاری معین میان دو شرکت منعقد شده و شرکت ارائه دهنده خدمات با گذشت مدتی از انعقاد قرارداد، مبادرت به تولید کالایی پیشرفته تر از کالای موردمعامله با برخورداری از فناوری نوظهور نماید، آیا تخطی از قرارداد منعقده صورت گرفته است ؟ در این حالت اگر هزینه تولید کالای جدید مبلغی بیشتر یا کمتر از هزینه تولید کالای اولیه باشد، آیا امکان تعدیل تعهدات متعاملین در قرارداد وجود خواهد داشت ؟ اگر پاسخ سؤال بیان شده منفی باشد، آیا هریک از طرفین قرارداد امکان رجوع به طرف دیگر از باب دارا شدن بلاجهت را خواهد داشت ؟ چالش های بیان شده می تواند یکی از چالش های حوزه تجارت بین المللی در قلمرو حقوق حاکم بر بازی های رایانه ای تلقی گردد.
“Oculus Privacy Policy,” OCULUS, Last Accessed June 26, 2019, https://www.