چکیده:
مقاله حاضر به نقش مهم رسانهها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی و به مثابه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و به ویژه انتخابات میپردازد. این تحقیق در صدد یافتن پاسخ برای دو سوال محوری است : 1- تاثیر رسانهها بر انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در چه سطح و به چه میزان بوده است ؟ 2- چه نوع آسیبهای رسانهای متوجه انتخابات ریاست جمهوری شده بود؟ روش مورد استفاده در این تحقیق به روش «تحلیل گفتمان» است. روند بررسی به این صورت بوده است که نخست نظریههای تاثیر محدود رسانهها، نظریه تزریقی و نظریه پشتیبانی در فرآیند انتخابات مورد بررسی قرار گرفت، سپس به طبقه بندی رسانهها براساس رسانههای دیداری، شنیداری و دیداری- شنیداری پرداخته شد و درنهایت آسیبهای رسانهای در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که رسانهها علیرغم تاثیرات و کارکردهای مثبتی که در فرآیند انتخابات و تغییر رای شهروندان داشته است، به همان میزان در جهت آسیب فرآیند کلی انتخابات گام برداشته است. از این رو علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سارنده رسانهها در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و سیاست گذاری مناسب به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی- بومی در جهت توسعه سیاسی نقش رسانهها در انتخابات کشورگام برداشت.
Pathology and the Role of Mass Media in 12th Presidential Election Campaigns Gasem Arbabiii Abstract: The presidential election is the most important election in all countries including Iran. Therefore, political factions, including principlists and reformists,adopt different strategies to the presidential election. The principlists adopted various obligatory tactics such as coalition building, political-economic polarization, moderate participation, critical attitude towards eleventh administration’s plans, and divesting tactics such as exaggeration of economic challenges, inefficient administration, failure of the nuclear deal, pessimism about certain figures. These election strategies were doomed to failure because of social order, elements of the information age, globalization, confrontational policies of reformists and high turnout. Key Words: Political Participation, Election, Presidency, Reformists, Principlists
خلاصه ماشینی:
روند بررسی به این صورت بوده است که نخست نظریههای تاثیر محدود رسانهها، نظریه تزریقی و نظریه پشتیبانی در فرآیند انتخابات مورد بررسی قرار گرفت، سپس به طبقه بندی رسانهها براساس رسانههای دیداری، شنیداری و دیداری- شنیداری پرداخته شد و درنهایت آسیبهای رسانهای در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
2-2- نظریه پشتیبانی این نظریه در حقیقت تبلیغات غیرمستقیم را تایید میکند، معتقد است:1) پوشش رسانهای رقابتهای انتخاباتی، در کشاندن مردم به پای صندوقهای رای تاثر دارد یعنی افرادی که در معرض پیامهای رقابتی انتخاباتی قرار میگیرند، بیشتر به انتخابات علاقه نشان میدهند.
(دادگران،1384) تغییر رای آن عده اندک نیز نه به دلیل تاثیر مستقیم رسانهها، بلکه تحت تاثیر اطلاعات ارائه شده از سوی افرادی است که مورد احترام آنان هستند، اطلاعات کافی دارند به امور سیاسی علاقه مندند، این افراد کسانی هستند که به عنوان رهبران عقاید شناخته میشوند.
انتخابات بهترین فرصت برای محققان ارتباطات است که به صورت تجربی، نظریههای گوناگون مربوط به فرآیند تاثیر رسانهها را بررسی و مشاهده کنند که چگونه رای دهندگان، به پیشنهاد های گوناگون سیاسی پاسخ میدهند در نهایت نیز یافتههای مربوط به رقابتهای انتخاباتی متوالی میتوانند زنجیرهای تشکیل دهند که معیارها و قواعد لازم را برای کشف روندهای طولانی در اختیار میگذارند.
با وجود اینکه محصولات رسانهای مانند مناظرهها نقش بسزایی در تغییر نظرات افراد جامعه داشته است اما نمیتوان از راهبرد رسانهای کاندیدایی در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان یک روش موفق نام برد و برعکس تیزرهای تبلیغاتی رنگارنگ و فیلمهای تبلیغاتی کاندیداها در ایام انتخابات، سرشار از ابهامات بود.