چکیده:
ابزارهای رسانه ای پیشرفته که محصول جهانیشدن و انقلاب ارتباطات و اطلاعات هستند، نقش قابل توجّهی در به چالش کشیدن ارزشها و هنجارهای حاکم بر جمهوری اسلامی ایران دارند. سرعت این تحولات به گونهای است که زندگی، رشد و بلوغ جوانان را تحت تأثیر قرارداده و با اختلال در امر جامعهپذیری نسل جوان؛ علاوه بر اینکه جوانان را از اهداف انقلاب اسلامی از جمله حرکت به سوی آرمان تمدن نوین اسلامی دور میکند، سبب بروز شکاف بین نسلها شده است. این مقاله با استفاده از« تئوری تناقض پرورش اجتماعی اولیه و ثانویه برگر و لاکمن و نظریة کارکردگرائی تالکوت پارسونز» به روش توصیفی- تحلیلی، با نگاهی به بیانیة گام دوّم انقلاب به بررسی تأثیر انقلاب ارتباطات و اطلاعات بر تعاملات بین نسلها در ایران پرداخته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که انقلاب ارتباطات و اطلاعات و متعاقب آن ظهور ابزارهای رسانهای پیشرفته و سریع مانند اینترنت، ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی از طریق کاهش نقش نهادهائی مانند خانواده و مدرسه، در امر جامعهپذیری اختلال وارد نموده و انتقال ارزشها، آموزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را از نسلی به نسل دیگر با چالش روبرو میکنند. نتیجه تحقیق بیانگر تأثیر ابزارهای رسانهای پیشرفته و سریع در ایجاد شکاف بین نسلها در ایران میباشد.
خلاصه ماشینی:
با اين اوصاف جامعه پذيري نسل جديد بايستي در چارچوب ارزشها و آرمانهاي انقلاب اسلامي و امامين انقلاب صورت پذيرد تا نسل جوان بتواند بار سنگين مسئوليت هايي را که مقام معظم رهبري در گام دوّم انقلاب تصريح فرمودهاند به دوش کشد و در فرايند انتقال ارزشها و هنجارهاي جامعۀ اسلامي به اين نسل خللي وارد نشود؛ لذا با مطالعه و بررسي نقش ابزارهاي رسانه اي پيشرفته مانند شبکه هاي ماهوارهاي و شبکه هاي اجتماعي بر شکاف نسل ها، اين امکان در اختيار سياستگذاران (دولتي و غيردولتي) به ويژه سياستگذاران حوزههاي فرهنگي قرار ميگيرد که بتوانند براي مديريت شکاف بين نسل ها و در نهايت انتقال صحيح ارزشها و هنجارهاي انقلاب اسلامي به درستي، آگاهانه و در چارچوب واقعيت ها سياستگذاري نمايند، بنابراين نظر به اهمّيت و ضرورت تحقيق ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين پرسش است که : «انقلاب ارتباطات و اطلاعات و متعاقب آن ابزارهاي رسانه اي پيشرفته و فراگير چگونه و چه تأثيري بر تعاملات نسلي در جمهوري اسلامي ايران دارند؟» ١- ادبيات پژوهش ١-١- ادبيات تجربي آزادارمکي(١٣٩٢) با بررسي تغييرات خانواده در ايران، معتقد است که جوانان به لحاظ نحوة گذراندن اوقات فراغت ، دوست يابي، علايق و نيازها و توجّه به زندگي خانوادگي با نسل هاي قبلي متفاوتند.
همچنين براي فصلنامه علمي سال پانزدهم ، بهار ٩٩ شماره ٤٢ ٣٩ بررسي نحوة تأثير ابزارهاي رسانه اي جديد بر شکاف بين نسل ها، ترکيبي از تئوري تناقض پرورش اجتماعي اوليه و ثانويه برگر و لاکمن و نظريه کارکردگرايي تالکوت پارسونز استفاده ميشود؛ چراکه اثرات جهانيشدن و انقلابِ ارتباطات و اطلاعاتِ سريع - تر در ايران و کشورهاي در حال توسعه ، محسوس است و متعاقب آن نقش رسانه هاي پيشرفته و سريع در انتقال هنجارها و ارزشهاي فرهنگ مسّلط جهاني در اين دسته از کشورها به دليل استقبال گستردة نسل جوان جامعه و ناتواني و گاهي عدم موفقيت نظام در انتقال صحيح و درست هنجارها و ارزشهاي مورد انتظار جامعه به نسل جوان، سبب نارسايي و امتداد در فرآيند انتقال ارزشها و هنجارها به نسل جديد ميشود؛ لذا در جامعه با مسئله اي به نام انتقال ارزشهاي اساسي به افراد روبرو هستيم .