چکیده:
بحث از اعجاز قرآن از مهم ترین دغدغه های قرآن پژوهان است که ضمن نشر آثار فراوان ، افق های بسیاری از آن ناشناخته مانده است . نوشتار حاضر با عنوان مصادیق اعجاز عددی قرآن می باشد که به کنکاش در قرن اخیر با تکیه بر علوم روز چون ریاضی و کامپیوتر اشارت نموده که هدف آن دست یابی به یک نتیجه ی کلی در میزان صحت و سقم این نظریه است . روش گردآوری پژوهش ، توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای که با استفاده از کتب و مجلات تخصصی علوم قرآن و نرم افزار ها تنظیم شده است .
اعجاز عددی موضوعی شگفت انگیز است که ضمن اشکالات فراوان مختص عدد خاصی نیست چون هر فرد یا گروه بسته به علاقه ی خود می تواند عدد دلخواه ملاک و به نتایج دست یابد . نقد های بسیاری چون استفاده از رسم الخط فعلی قرآن ، توانایی بشر بر تناسق عددی و ... وارد است . ماحصل پژوهش این که در نتایج تشتّت آرا به وضوح قابل مشاهده ، لذا اطلاق اعجاز بر این نظریه صحیح نبوده و منحصراً می توان آن را شگفتی در تناسب اعداد دانست نه این که آن را یکی از وجوه خدشه ناپذیر بدانیم که دلایل متقن بر آن ارائه شده باشد.
خلاصه ماشینی:
الف : در داستان حضرت موسي ؛ (قصص / ٣٢) ب : در داستان حضرت ابراهيم ؛ (ابراهيم / ١١) ج : در داستان حضرت صالح ؛ (انبياء / ٥) د : در داستان حضرت عيسي ؛ (آل عمران / ٤٩) ٣- معناي اصطلاحي اعجاز امر خارق العاده ، مقرون بالتحدي ، مصون عن المعارضه ؛ معجزه امري خارق عادت ، مقرون به تحدي و محفوظ از معارضه اسـت و آن يـا حسـي اسـت مثـل معجـزات قـوم بنـي اسرائيل به خاطر کند ذهني و کم عقلي آنها و يا معجزات امت پيامبر اکـرم (ص ) بـه خـاطر عقـل فـراوان و کمـال فهـم آنـان سيوطي، جلال الدين عبدالرحمن (١٣٨٠) الاتقان في علوم القرآن ، ٦٧.
)هر کس که بهره از عربيت و علم فصاحت و بلاغت داشته و کلمات فصحا و بلغاء عرب را تتبع نمـوده در صـورتي کـه آيـات قـرآن را بـا آن هـا مقايسـه کنـد ، فصاحت ، بلاغت ، رواني ، سلالت ، شيريني و ملاحت قرآن به خوبي بـراي وي ظـاهر مـي شود و در مي يابد که هيچ کلامي از فصيح ترين شعراء و خطباء عرب حتـي کلمـات ديگـر پيغمبر (ص ) از مواعظ و خطب و کلمات قصـار و همچنـين خطـب نهـج البلاغـه و کلمـات ساير ائمه اطهار صلوات الله عليهم اجمعين (با اين که در کمال فصاحت و بلاغت بوده ) نمي توانند در مقابل قرآن عرضه اندام بکننـد اگـر جملـه اي از قـرآن در ميـان صـدها جمله از کلمات ديگر قرار گيرد مانند ستاره اي مجزا مي درخشد ، تمام آيـات ، جمـلات ، آن هم در لفظ و اسلوب و نظم کلام مرتب و روي ميزان فصاحت و بلاغت استوار گرديـده (بانوي اصفهاني، سيده نصرت امين ، ١٣٦١ ش ، مخزن العرفان في تفسير القـرآن ١٧٥.