چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: سکوت سازمانی میتواند مانعی بر سر راه ابراز ایدههای افراد در سازمان باشد، بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نماید. هدف این پژوهش تبیین نقش متغیرهای هنجاری در سکوت سازمانی میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. دادهها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نیمهساختار یافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. مقوله محوری مطالعه حاضر سکوت سازمانی است که تحلیل و با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینهای راهبردهایی تدوین و مدل نهایی براساس آن ارائه شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد متغیرهای هنجاری موثر بر سکوت سازمانی دارای 3 بعد بیاعتمادی، نگرش مدیران و استرس شغلی میباشد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نقش متغیرهای هنجاری را در سکوت سازمانی نشان داده است.
Organizational silence can be an obstacle for ideas and individuals in an organization to be expressed, so the identification of the factors influencing it and an attempt to eliminate them can facilitate the expression of ideas, opinions, and employees’ points of view. The purpose of this research is to explain the role of normative variables in organizational silence. This research is a qualitative research that was conducted using a grounded theory approach. The statistical population included 10 experts and specialists in the management of municipalities who were selected by using a purposive sampling approach as contributors in the research. Data were collected through semi-structured interviews with general guidance. In order to gain validity and liability, two methods of the participants and non-participating experts’ revision in the research were used. Data were analyzed by content analysis. The core category of this study is the organizational silence which is analyzed and based on the causal conditions. The underlying conditions of the strategies is formulated and the final model is presented based on it. The results of this research have shown the role of normative variables in organizational silence.