چکیده:
حسابرسی فرآیندی قضاوتی است که هم در مرحله اجرای آزمونها و هم گزارشگری آن مستلزم قضاوتهای حرفهای حسابرسان است. تئوریهای روانشناختی(تئوری رمز دوگانه و تئوری بارشناختی) بیان میکنند که اطلاعات تصویری میتواند از طریق تحریک عملکردهای غیرخطی مغز انسان موجب انجام قضاوتها و تصمیمگیریهای مطلوبتر نسبت به عملکردها (حالتهای) خطی آن گردد. بدین ترتیب، در تحقیق حاضر الگوی نقشهپردازی ذهنی مبتنی بر تئوریهای روانشناختی فوقالذکر جهت بهبود در قضاوتهای گزارشگری حسابرسان با استفاده از روش تحقیق کیفی دلفی استخراج و معرفی شده است. به منظور طراحی الگوی نقشهذهنی، از 53 نفر حسابرسان مستقل شاغل و متخصصان دانشگاهی در سال 1399 نظرسنجی شده است تا ابتدا دادههای مربوط به عوامل اصلی موثر در گزارشگری استخراج و سپس در جهت تدوین و طراحی الگوی نقشهپردازی ذهنی بکارگرفته شود. الگوی نقشهذهنی استخراج و تدوین شده در تحقیق حاضر میتواند به عنوان ابزاری موثر در بهبود قضاوت حرفهای و نیز تنظیم مطلوب و قابل اتکاتر گزارشهای حسابرسی بکار گرفته شود.
Auditing is a judgmental process that requires the professional judgments of auditors in both the performance and reporting stages. Psychological theories (dual code theory and load theory) state that visual information can make better judgments and decisions than its linear functions (states) by stimulating the nonlinear functions of the human brain. Thus, in the present study, the mental mapping model based on the above-mentioned psychological theories has been analyze to compile the audit report using statistical tests such as binomial test, t-test, Kolmogorov test and Friedman test. In order to design a mind mapping model, 53 independent auditors and academic experts were surveyed in 2020 to first extract data related to the main factors influencing reporting and then to use it to develop and design a mind mapping model. The model of mind map extracted and compiled in the present study can be use as an effective tool in compiling the auditorchr('39')s report as a desirable and reliable adjustment of the audit report.
خلاصه ماشینی:
بدين ترتيب ، در تحقيق حاضر الگوي نقشه پردازي ذهني مبتني بر تئوريهاي روان شناختي فوق الذکر براي تدوين گزارش حسابرسي با استفاده از آزمون هاي آماري نظير ازمون دوجمله اي ، آزمون تي، آزمون کولموگروف و آزمون فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرارگرفته است .
طبق يافته هاي بادپا و همکاران (١٣٩٨) حسابرسان شواهدي را جستجو مي کنند که نگرش حمايتي حسابرسي و قضاوت اوليه حسابرس همسو باشد و از آنجايي که حافظه فعال ظرفيت محدودي دارد، کاهش بارشناختي غير ضروري مسله اي مهم ميباشد(حذف اطلاعات زايد و جمع بندي آسان )، يکي از اين راه هايي که در ربط دادن مطالب جديد به ساختار شناختي موجود استفاده از نقشه مفهومي ٢ [نقشه پردازي ذهني ] ميباشد(ايروين ،١٩٩٥).
جنبه اصلي درباب نوآوري و دانش افزايي اين پژوهش ، معرفي و کاربرد الگوي نقشه پردازي ذهني در گزارش نويسي حسابرسي است که از طريق ترکيب و بکارگيري و فعال نمودن عملکردهاي غيرخطي مغز و حذف جنبه ها و عوامل نامربوط ، و نيز از طريق ترکيب جنبه هاي مختلف موضوعات ميتواند موجب بهبود در فرايند گزارش گري حسابرسي شود و اين تحقيق به عنوان نخستين گام تجربي در اين زمينه ميباشد؛ بنابراين ، در پژوهش حاضر به منظور ايجاد و معرفي ابزاري نو در فرآيند حسابرسي با هدف بهره مندي حداکثري از تواناييها و تحليل - هاي مغز حسابرسان درصدد ارائه الگويي براي تدوين گزارش حسابرسي مبتني بر نظريه هاي رمز دوگانه و بارشناختي هستيم .
Teaching Reading to EFL Freshman Students with Mind Mapping Software, journal for research school and professionals of English learning,5(24), pp 1-12.