چکیده:
توسعه آموزش عالی در دو دهه اخیر، با تمرکز بر مقاطع ارشد و دکتری رشتههای علوم انسانی در جمهوری اسلامی ایران، موضوع این پژوهش است. در این راستا دو محور پیوست فرهنگی در دستور کار این پژوهش قرار دارد: «احصاء پیامدهای فرهنگی مرتبط با این سیاست» و «توصیههای سیاستی برای رفع پیامدهای منفی و تقویت پیامدهای مثبت احتمالی». علاوه بر این ، پژوهش ما «انگیزههای سیاستگذاران» از این توسعه را نیز بررسی میکند. برای چهارچوب مفهومی، سیزده شاخص توسعه آموزش عالی علوم انسانی، بر طبق نظریه «الگوی چهاروجهی توسعه علوم انسانی» بازخوانی و بازسازی شده است. مرحله جمعآوری داده با دو روش «مصاحبه با نخبگان و اساتید» و «اسنادی مبتنی بر منابع کتابخانه ای» انجام گرفت. در نهایت، دادههای بدست آمده ، با رهیافت «دادهبنیاد» در سه مرحله، تحلیل و طبقهبندی شد. پیامدها در چهار سطح طبقهبندی میشود: «سطح سازمانی و سیاستگذارانه»، «سطح جامعه علمی»، «سطح فرهنگ عمومی» و «سطح خانواده و فرد». توصیههای سیاستی نیز در چهار سطح «فعالیتهای تربیتی، پژوهشی و آموزشی دروندانشگاهی»، «ارتباط دانشگاه و جامعه»، «فرهنگ عمومی» و «خانواده» به دست آمد. در سطح دیگری از تحلیل، پیامدها از سه جنبه واکاوی شدهاند: 1. پیامدهای مطلوب در برابر پیامدهای نامطلوب 2. پیامدهای مستقیم در برابر پیامدهای غیرمستقیم 3. پیامدهای قابل انتظار و برنامهریزیشده در برابر پیامدهای غیرمنتظره. پیامدها از حیث مستقیم/غیرمستقیم نیز به سه طبقه تقسیم شدهاند: متغیر مستقل، متغیر مداخلهگر و متغیر وابسته.
The policy of higher education development in two recent decades, with concentrate on Graduate and Ph.D. degrees of Humanities, is the project which this dissertation is intended to set up a cultural impact assessment related to it. Two Axes of four axes of cultural impact assessment are in the agenda of this thesis: "counting cultural impacts related to this policy" and "Policy recommendations to resolve negative impacts and strengthen positive impacts". In addition to these two axes, this study also examines the "policy makers' motives" of this development. In the theoretical framework, after the presentation of fifteen indicators of higher education in humanities, theories of higher education development are briefly discussed. The data collection phase is carried out using two methods of "interviewing elites and teachers" and "library". Finally, the data obtained from field studies and library studies are analyzed and classified using the "grounded theory" method in three stages. The impacts are classified into four levels: "Organizational and policy level", "Level of scientific community", "The Level of General Culture" and "Family and Individual Level". Policy recommendations are also presented at four levels: "Educational and Research Activities at the University", "University and Society Relations", "General Culture" and "Family". In another level of analysis, the impacts are evident in three aspects: 1.Desirable impacts against undesirable impacts 2.Direct implications against indirect consequences 3.Expected and planned outcomes against unexpected consequences. The immediate/indirect consequences are also divided into three categories: Independent variable, interventional variable and dependent variable.