چکیده:
آموزش در دانشگاه فرهنگیان در وزۀ جغرافیا، سابقهای به قدمت شکلگیری اولیه پایه های این دانشگاه
دارد که توانسته است در تربیت دانشجویان علاقهمند به وزۀ آموزش جغرافیا نقش داشته باشد. آموزش
جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان در دو محور دروس تخصصی و تربیتی انجام میشود که هر دو مکمل یکدیگر
و در جهت کس تجربه برای دانشجومعلمان هستند. با توجه به اینکه آموزش جغرافیا در دانشگاه
فرهنگیان استان البرز در قال دو پردیس برادران و خواهران در ال انجام است این تحقیق به روش
پیمایشی در دو پردیس استان انجام شد و تجربۀ زیستۀ دانشجومعلمان آموزش جغرافیا (ورودی 1395 )
که سال اول تجربۀ معلمی خود را میگذرانند، در قال 60 سوال تخصصی و تربیتی مورد ارزیابی قرار
گرفتند. پاسخهای دریافت شده نشان از تفاوت در اثرگذاری دروس تربیتی و تخصصی برای نومعلمان
آموزش جغرافیا داشت. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که نومعلمان آموزش جغرافیا که در مدارس
استانهای مختلف ایران مشغول به خدمت هستند، ضمن داشتن علاقه به رشته تحصیلی خود از عملکرد
برخی دروس نارضایتی داشته و از اینرو، اثر آنها را در طول تجربۀ دانشجویی خود ضعیف تلقی کردهاند
و معتقد بودند که دروس تخصصی بیشترین اثر را در تجربۀ معلمی آنان داشته است. همچنین درس
کارورزی نیز دود 50 درصد در کس تجربیات ارزشمند معلمی آنان نقش آفرین بوده است. از نتایج مهمدیگر تحقیق اضر که نقش منفی در کاهش انگیزه برای نومعلمان داشت، دروس غیرمرتبط بود که در
سال اول تدریس به آنها واگذار شده است. این اقدام بیشترین اثر منفی را در علاقه و انگیزه در جامعۀ
آماری ایجاد کرده است.
Education at Farhangian University in the field of geography has a history dating back to the initial formation of the foundations of this university, which has been able to play a role in educating students interested in the field of geography education. Geography education at Farhangian University is done in two areas: specialized and educational courses. Both are complementary to each other in terms of gaining experience for student-teachers. Therefore, geography education at Farhangian University of Alborz Province is being conducted in the form of male and female campuses, and the relevant practical and theoretical courses have been researched. Based on this research in the form of a survey of two campuses, the biological experience of geography student- teachers (accepted 2016) who spend the first year of their teaching experience, have been evaluated in the form of 60 specialized educational questions that are considered in several main indicators by researchers. The answers received in the form of questionnaires were 26 cases, which show the differences in the effectiveness of educational and specialized courses for new teachers of geography education. Also, research findings have shown that new teachers of geography education who are teaching in many Iranians schools in this field. However they were interested in this field ,they were dissatisfied with the performance of some courses and considered their effect as weak during their learning experience and believed that specialized courses had the greatest effect on their teaching experience and internship. Up to %50 of the valuable experiences of a teacher have been through practicum. Another important result obtained in thepresent study and a negative role in reducing teacher motivation for new teachers of geography education is the unrelated teaching courses of the first year of teaching. It has the most negative effect on the interest and motivation of the statistical community.
خلاصه ماشینی:
علاقه و تلاش در استمرار يادگيري و ياددهي هم ، در اين موضوع اثري قوي دارد که در دانشگاه فرهنگيان استان البرز به آن توجه ويژه گرديده است و با برنامه ريزي دقيق و با بهره گيري از تجربيات استادان باتجربه و همچنين تجهيزات آموزشي و تخصصي که در دو پرديس تهيه و مورداستفاده قرارگرفته اند؛ تجربه هاي زيستۀ دانشجومعلمان آموزش جغرافيا را مورد دقت قرار داده است .
بر اين اساس محققان اثر علمي حاضر با توجه به ضرورت هاي ذيل که قابل تدقيق و بررسي است به تهيه و نگارش اين اثر علمي همت گماشته اند: مشخص کردن اثرات تربيتي چهارساله سيستم آموزشي دانشجومعلمان جغرافيا، ورودي سال ١٣٩٥ فقدان تحقيق مشابه در سطح دانشگاه فرهنگيان ارائه انگيزه براي محققاني که علاقه مند به تحقيقات کامل تر در اين حوزه هستند مشخص کردن اثر تربيتي و تخصصي آموزش ها در ارتباط با کسب تجربه زيسته نومعلمان جغرافيا تعيين سطح کيفي آموزش در قطب آموزش جغرافياي دانشگاه فرهنگيان کشور (استان البرز) تعيين و احصاء چالش هاي اساسي نومعلمان جغرافيا تعيين ميزان آموزش نومعلمان جغرافيا و ارتباط آن با ميزان موفقيت در حيطه شغلي در مدارس تعيين ميزان رضايت نومعلمان جغرافيا از تحصيل چهارساله دانشگاه فرهنگيان استان البرز تعيين ميزان اثر علاقه نومعلمان به جغرافيا و بازار کار مشخص کردن دغدغه هاي اثرگذار در فرايند شغلي نومعلمان جغرافياي ٩٥.