چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مطالعات محکومین بعد از اعمال مجازات های اصلی و شروع مجازات های محرومیت اجتماعی و نادیده گرفتن اصل کرامت مجرمین توسط جامعه و نزدیکان او به جهت اجرای مجازات می باشد. در واقع فرد بزهکار با داشتن سوء پیشینه ،تبعات منفی مؤلفه های اجتماعی را تحمل می کند.دردین مبین اسلام کیفرجرایم حدود، قصاص و تعزیرات شرعی تخطئه نمودن و اهانت به کرامت بشریت نیست بلکه به نوعی مجرم را از آلودگی های جرم پاک نموده و زمینه اجتماعی نمودن وی را فراهم می نماید.ولیکن مجازات های اجتماعی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است ؛ از جمله محرومیت فرد مجرم از حقوق طبیعی خود در چهارچوب مجازات های فرعی( مجازات های تکمیلی و تبعی )، تحدیدی بر شاخص های کرامت ذاتی و اقدامات اولیه آسایش ، رفاه و امنیت حداقلی مجرم بوده و نتایج تحقیق بر این پایه استوار می باشد که اصل کرامت مجرم با اعمال مجازات های اجتماعی در معرض آسیب قرار می گیرد و با رد این نظریه به تبیین دلایل استنادی آن می پردازد. روش تحقیق با توجه به ماهیت واهداف موضوع، نحوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای – اسنادی و از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد.
خلاصه ماشینی:
com ٤- دکتراي فقه و مباني حقوق و عضوهيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه درآمد جرم يکي از مشــکلات اجتماع و زندگي بشــري مي باشد که مورد توجه جرمشناســان قرار گرفته است و در طول زندگي بشريت نه تنها بزهکاري و جنايت کم نشده است بلکه شاهد رو به افزايش آن هستيم که يکي از اهم علت اين افزايش را مي توان در برخورد هاي نامناسب و منافي با کرامت ذاتي مجرمين و محکومين بعد از اعمال مجازات هاي اصلي برشمرد، کرامتي که بر پايه دو رکن عقل و اختيار آدمي استوار بوده و جزء ذات و اوصاف انسانيت مي باشد به طوري که پايه و اساس حقوق جزا و تکاليف انسان را مشخص مي کند.
و اگر مجازات هاي اجتماعي توســط واضعان قوانين در بيشتر جرايم براي مجرمين بعد از اجراي مجازات هاي اصلي در نظر گرفته شــده اســت نوعي منافــات با کرامت و حقوق اوليه مجرم دارد چرا که بزهکار با تطهير نمودن خود از طريق مجازات شــدن که از جانب شارع مقدس و يا حکومت براي وي نگاشته شده اســت خود را آماده بازاجتماعي نمــودن در محيط جامعه و خانواده تصور مي کند که محروميت هاي حقوق اجتماعي براي مدتي معين وي را از رســيدن به اهداف آرماني خود جهت گذران يک زندگي مطلوب و سالم باز مي دارد و با محروم نمودن وي از حقوق اجتماعي و بنيادي که بايد در يک زندگي ســالم وجود داشته باشد با مانع گذاشــتن سر راه مجرم ، زمينه بسترسازي ارتکاب تکرار جرم را به او نشان مي دهيم ، چرا چون فرد مجرم مي داند حقوق حداقلي کرامت وي ناديده گرفته شــده -از جمله اين حقوق مي توان به جذب و استخدام وي اشاره کرد که با سوء پيشينه متوقف مي شــود در واقع اين حق استخدام و داشتن يک شغل آبرومند را به صرف ســوء پيشينه کيفري از او گرفته مي شود.