چکیده:
پژوهش حاضر که به هدف بررسی تازگی اطلاعات فارسی انجام شده است، میکوشد تا سرعت نمایهسازی روزنامههای فارسی را در سه موتور کاوش گوگل، یاهو و بینگ مطالعه و مقایسه کند. این پژوهش به روش وبسنجی انجام شده و جامعه آن را کلیه روزنامههای فارسی پیوسته تشکیل میدهد. نمونه پژوهش به روش هدفمند شناسایی شد و شامل آن دسته از روزنامههای فارسی زبان بود که فهرست آنها در پایگاه «مگ ایران» آمده و نسخه الکترونیکی آنها به طور منظم بر وبسایت مربوطه منتشر میشود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد موتور کاوش گوگل به لحاظ سرعت روزآمدسازی روزنامههای فارسی رتبه بالاتری نسبت به موتورهای کاوش یاهو و بینگ دارد. علاوه بر این، گوگل به طور کلی از الگوی روزآمدسازی منظمتری پیروی میکند. دو موتور کاوش یاهو و بینگ نه تنها از سرعت کمتری نسبت به گوگل برخوردارند، بلکه الگوی روزآمدسازی نامنظمتری دارند. دو موتور کاوش یاهو و بینگ به لحاظ سرعت روزآمدسازی تفاوتی با یکدیگر ندارند. این پژوهش برای نخستین بار وضعیت نمایهسازی روزنامههای فارسی زبان را در موتورهای کاوش وب مورد بررسی قرار داد و نشان داد که جستجوگرانی که به کمک موتورهای کاوش به این روزنامهها دست مییابند، در گوگل از بخت بالاتری برای دستیابی به نسخه روزآمد این روزنامهها برخوردارند.
Aiming to study the freshness of Persian information, the study attempted to explore the indexing speed of Persian newspapers in Google, Yahoo and Bing. The present study was conducted using a webometric method. The population study comprised all the online newspapers published in Persian. The study sample was identified using a targeted method. It included those Persian newspapers listed on the Magiran database with their electronic versions regularly published on their respective websites. The results revealed that Google outperforms the two other search engines in terms of timely indexing the Persian newspapers. Furthermore, it generally enjoys a more consistent and stable indexing model. Yahoo and Bing are not only slower in indexing the newspapers, but also experience a comparably lower consistency level in their indexing models. Yahoo and Bing show to be comparable in their indexing speeds. In this study, the indexing status of Persian newspapers on different internet search engines was investigated for the first time. Results showed that those accessing these newspapers using internet search engines will have a higher chance of accessing their most updated versions using Google.
خلاصه ماشینی:
ir پژوهش حاضر که با هـدف بررسـي تـازگي اطلاعـات فارسـي انجـام شـده ، مي کوشد سرعت نمايه سازي روزنامه هاي فارسي را در سه موتور کاوش گوگل ، يـاهو و بينگ مطالعه و مقايسه کند.
نتايج حاصل از پژوهش نشـان داد کـه موتـور کـاوش گوگـل از لحـاظ سرعت روزآمدسازي روزنامه هاي فارسي ، رتبه بـالاتري نسـبت بـه موتورهـاي کـاوش ياهو و بينگ دارد.
به اين منظور، در اين پژوهش کليۀ روزنامـه هـاي فارسـي پيوسته ١ که نسخۀ الکترونيکي آنهـا بـه طـور مـنظم در وب سـايت مربـوط منتشـر مـي شـود، شناسايي شده و سرعت روزآمدسازي آنها در اين سه موتور بررسي و مقايسه مي گردد.
به طور کلي ، مـرور يافتـه هـاي پيشـين نشـان از آن دارد کـه سـرعت روزآمدسازي نمايه هاي موتورهاي کاوش گوناگون متفاوت بوده و در اين ميان گوگـل از وضعيت بهتري برخوردار است .
در اين پژوهش ، منظور از نسخۀ پنهـان صـفحه اي از روزنامـه اسـت کـه در پايگاه موتور کاوش ذخيره شده است و در تاريخ جسـتجو بـه دسـت مـي آيـد.
همان گونه که از اين جدول برمي آيد، بين سه موتور کاوش بـه لحـاظ ميانگين سرعت روزآمدسازي وب سايت هاي روزنامه هاي فارسي اختلاف معناداري وجود دارد (٠٠٠٠=P، ٨٦/٧٦١ =F).
تحليل واريانس براي مقايسۀ سرعت روزآمدسازي روزنامه هاي فارسي (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتايج جدول ٥، در ياهو نيز بين وب سـايت هـاي روزنامـه هـاي فارسـي بـه لحـاظ ميانگين سـرعت روزآمدسـازي اخـتلاف معنـاداري وجـود دارد (٠٠٠٠=P و ٨/٠٣٥ =F).