چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر مالکیت روانشناختی کارکنان دانشگاه کاشان با نقش میانجی حمایت سازمانی ادراکشده بود. نوع پژوهش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 547 نفر است که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و بهروش نمونهگیری تصادفی ساده، 252 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد رهبری خدمتگزار با 28 گویه، مالکیت روانشناختی با 54 گویه و حمایت سازمانی با 8 گویه بسته پاسخ برحسب مقیاس پنجدرجه ای لیکرت استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها براساس قضاوت کارشناسان و روایی سازه ازطریق تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها ازطریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری خدمتگزار 75/0، مالکیت روانشناختی 82/0 و حمایت سازمانی 71/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و آموس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها نشان داد میانگین هریک از متغیرها و مؤلفههای رهبری خدمتگزار، مالکیت روانشناختی و حمایت سازمانی، بالاتر از حد متوسط است. رهبری خدمتگزار بهمیزان 33/0 و حمایت سازمانی به میزان 34/0 روی مالکیت روانشناختی کارکنان، تأثیر مثبت و معنیدار دارد. همچنین نقش میانجی حمایت سازمانی روی مالکیت روانشناختی تأیید شد. باتوجهبه تأثیر معنیدار رهبری خدمتگزار و حمایت سازمانی ادراکشده بر مالکیت روانشناختی کارکنان، پیشنهاد میشود دانشگاهها بهطورخاص و سایر سازمانها بهطورعام، توسعه رهبری خدمتگزار و حمایت سازمانی ادراکشده را بهعنوان امری مهم در سرلوحه برنامههای خود قرار دهند تا بتوانند حس مالکیت روانشناختی کارکنان و مدیران را افزایش دهند.
The purpose of this research is investigating the effect of servant leadership on psychological ownership with the mediating role of perceived organizational support in University of Kashan employees. Research type is descriptive correlational. The statistical population consist of all 547 employees of University of Kashan which 252 of them were chosen as sample by Cochran formula and simple random sampling method. In order to gathering data, servant leadership questionnaire with 28 items, psychological ownership questionnaire with 54 items and organizational support questionnaire with 8 items were used based on five point Likert scales. Content validity of questionnaires were confirmed by experts’ viewpoints and construct validity was confirmed through conformational factor analysis. Cronbach alpha coefficient for servant leadership, psychological ownership and organizational support were 0.75, 0.82 and 071. Data was analyzed in two level of descriptive & inferential statistics through SPSS & Amos software. Results showed that the mean of servant leadership, psychological ownership and perceived organizational support were upper than average. Servant leadership and organizational has support have positive and significant effects on psychological ownership (r=0.33, 0.34). Also the mediating role of organizational support on psychological ownership was confirmed. Considering the significant effect of servant leadership and perceived organizational support on psychological ownership, it is suggested that organizations in general, and specially universities, and other develop servant leadership and perceived organizational support as the important part of their plans so that they can increase psychological ownership sense among employees and managers.
خلاصه ماشینی:
برهمين اساس ، پژوهش حاضر به بررسي تأثير رهبري خدمتگزار بر مالکيت روان شناختي کارکنـان دانشگاه کاشان با نقش ميانجي حمايت سازماني ادراکشده پرداخته شده است .
ييلديز و ييلديز (٢٠١٥) به بررسي رابطه بين رهبري خدمتگزار و مالکيت روان شناختي با نقـش ميانجي حمايت سازماني ادراکشده پرداختند و نشان دادند که بـين ايـن دو، رابطـه مثبـت وجـود دارد و هنگاميکه حمايت سازماني ادراکشده در سطح بالايي است ، اين رابطه قويتر است .
برهمين اساس و باتوجه به مبـاني نظـري و تجربـي تحقيـق ، ايـن پـژوهش درصـدد اسـت بررسـي نمايـد کـه وضـعيت رهبـري خـدمتگزار، مالکيـت روان شناختي و حمايت سازماني چگونه است ؟ آيـا رهبـري خـدمتگزار بـر مالکيـت روان شـناختي کارکنان تأثير معنيدار دارد و آيا حمايت سازماني نقش ميانجي در اين رابطه دارد يا خير؟ باتوجه به مباني نظري و تجربي، در اين تحقيق رهبري خدمتگزار براساس مدل پترسون (٢٠٠٣) در چهار مؤلفه : خدمت رساني، تواضع و فروتنـي، قابليـت اعتمـاد و مهـرورزي آورده شـده اسـت .
ماتريس همبستگي بين هريک از متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) ماتريس همبستگي نشان داد که رهبري خدمتگزار به ميزان ٠/٣٣ و حمايت سـازماني بـه ميـزان ٠/٣٤ روي مالکيت روان شناختي کارکنان تـأثير مثبـت و معنـيدار دارد.
درراستاي تحقيق حاضر نيز ييلديز و ييلديز (٢٠١٥) به بررسي رابطه بين رهبري خدمتگزار و مالکيت روان شناختي با نقش ميانجي حمايت سـازماني ادراکشـده پرداختنـد و بـا اسـتفاده از منـابع نظـري نشـان دادنـد کـه بـين ايـن دو، رابطـه مثبـت وجـود دارد و هنگاميکه حمايت سازماني ادراکشده در سطح بالايي است ، اين رابطه قويتر است .