چکیده:
نحوه شکلگیری مذهب تشیع، همواره به عنوان یکی از نکات چالش برانگیز بوده است؛ از سویی شیعیان در طول تاریخ به اصالت مذهبی و هویت تاریخی خود از زمان رسول خدا"ص" تاکید مینمایند و از سوی دیگر اهل سنت برآنند که مذهب شیعه در صدر اسلام جایگاهی نداشته و این مذهب بعدها ظهور یافته است، این نزاع و اثبات و نفی تا دوره ی معاصر در جریان است. یکی از محققان وهابی مسلک معاصر دکتر ناصر عبدالله القفاری از جمله کسانی است که بخش عمده از زندگی خود را صرف نقد شیعه و تشیع نموده و کتاب " اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه عرض و نقد " حاصل تلاش او در این زمینه است. وی در بخشی از این اثر کوشیده است تا نظریه عدم اصالت دینی تشیع را بررسی و اثبات نماید و برای این مدعا به بیان شواهد تاریخی و نظرات شیعه و سنی همت گماشته است. پژوهش حاضر کوشش مینماید تا ضمن بررسی و تحلیل ادله ناصرالقفاری، با استفاده از متون تاریخی و پیمایش کتابخانهای مطالب بیان شده توسط وی را در خصوص شکلگیری و پیدایش مذهب شیعه نقد و بررسی نماید و براساس ادله موجود تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که آیا در زمان رسول خدا "ص" اثری از شیعه بوده است یا خیر و نشات تفکر و مذهب شیعه به چه دورانی باز میگردد.
خلاصه ماشینی:
٦١ ٦١نقد و بررسي ديدگاه ناصر القفاري درباره پيدايش قفاري در بيان دليل دوم براي رد نظريه شکل گيري شيعه در زمان رسول خداص مينويسد: اثبات اين نظر موجود نيست ، بلکه اين رأي، خلاف اسلام و حقايق تاريخي ثابت شده است ؛ چرا که اسلام و پيامبر گرامي آن ، اين امت را به سوي يگانگي ، وحدت و پرهيز از تفرقه فراخواندند و در زمان رسول خداص نه شيعه و نه اهل سنتي وجود داشت و شيعيان با اين سخن خود که ّ ميگويند بذر شيعه در کنار بذر اسلام کاشته شده ، ناخودآگاه اعتراف مينمايد که شيعه غير از اسلام است ، چه اين که خداي متعال در کتاب عزيزش فرموده : )إن الدين عند الله الإسلام ( (آل عمران : ١٩) و نيز فرموده : )ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه ( (آل عمران : ٨٥) (همان : ِ ٦٦).
به منظور نقد دلايل فوق ضروري است با بررسي منابع روايي و تاريخي به جست وجو درباره «شيعه » در عصر حضور پيامبر اعظم ص بپردازيم و به اين سؤالات پاسخ دهيم که آيا شيعه (به معناي پيروان علي بن ابي طالب ع ) در زمان رسول خدا کاربرد داشته يا اين لفظ بعدها توسط افرادي چون عبدالله بن سبأ وارد اصطلاحات اسلامي شده است ؟ آيا کساني در ّ عصر پيامبرص به اين نام شناخته ميشدند؟چنانچه پاسخ مثبت باشد، علت اين نام گذاري چه بوده است ؟ اما پيش از پاسخ به اين پرسش ها، دقت و توجه به اين نکته ضروري مينمايد که دکتر قفاري به جاي بررسي «منشأ پيدايش شيعه » و مسئله اصلي آن يعني «جانشيني پيامبر اعظم ص »، به طرح برخي اعتقادات حاشيه اي و انتساب آن ها به شيعيان پرداخته و چنين نتيجه گيري مينمايد که اين عقايد در زمان رسول خداص وجود نداشتند و شيعه سال ها پس از پيامبرص با ورود اين عقايد نادرست به جهان اسلام ، به وجود آمده است .