چکیده:
ظهور اینترنت، پیشفرضها را در هستیشناسی رسانه جمعی به چالش کشید. از همین رو، دانشمندان در دهههای اخیر به صرافت جدی جهت بازسازی مفهومی رسانهگونگی اینترنت افتادهاند. یکی از خطوط مفهومی اخیر، کلیدواژهای پرکاربرد به نام «همگرایی» است. سؤال اصلی آنست که منظور از همگرایی در عصر دیجیتال چیست و آیا نوعی اجماع نخبگانی نسبت به مفهوم آن وجود دارد؟ یا برعکس این واژه از «تشتت مفهومی» رنج میبرد؟ اگر پاسخ به سؤال اول مثبت است، آیا میتوان تعریفی جامع از این واژه ارائه کرد؟ یافتهها از طریق روش مقایسه دائمی نشان میدهد مفهومپردازی این واژه، «واگرا و متشتت» است. به نظر میرسد در یک رویکرد جامع ارتباطی، میتوان همگرایی را مستولی بر اکثر عناصر ارتباطی دانست. آنچه به عنوان تعریف جامع از همگرایی تحت عنوان «همگرایی ارتباطی جامع مجازی (هاجم)» پیشنهاد میشود عبارت است از: «فرایند تقارب و یکپارچگی در 1-عمل ارتباط (میان فرستنده و گیرنده)، 2-ابزار ارتباط (میان رسانههای همگانی)، 3-پیام ارتباط (میان دیداری و شنیداری)، 4-سطوح ارتباط (میان ارتباط جمعی و غیر جمعی) و 5-کارکرد ارتباط (میان اطلاعرسانی، آموزشی و سرگرمی) است که 6-بر اثر دیجیتال شدن (یکپارچگی بین سه زیرساخت نظام دادهها (فناوری اطلاعات)، ارتباطات دور و رسانه ها) در رسانة اینترنت به وقوع پیوسته است.»
The advent of the Internet has challenged some assumptions in mass media ontology. One of the conceptual lines introduced is the widely used keyword called "convergence". Now the main question of this article is what is meant by convergence on the Internet and is there a kind of relative elite consensus on its meaning? Or, conversely, does it suffer from "conceptual fragmentation"? If the answer to the first question is yes, can a comprehensive definition of the term be provided? Findings of this study show that the conceptual space of this word is "divergent and fragmented What is proposed as a comprehensive definition of convergence is called " Comprehensive Communicative Cyber Convergence "(4Convergence): "The process of convergence and integration in 1-communication operation (between sender and receiver), 2-communication tool (between mass media) 3- Communication message (between visual and audio), 4- Levels of communication (between mass and non-mass communication) and 5- Function of communication (between information, education and entertainment) which is 6- Due to digitalization (integration between Three infrastructures of data systems (information technology, telecommunications and media)) have taken place in the Internet media.
خلاصه ماشینی:
سـؤال اصـلی آنسـت کـه منظـور از همگرایـی برآمـده از اینترنـت در عصردیجیتال چیسـت و آیـا نـوعی اجمـاع نخبگـانی نسـبت بـه مفهـوم آن وجـود دارد؟ یا برعکس این واژه از «تشتت مفهومی» رنج می برد؟ اگر پاسخ به سؤال اول مثبـت اسـت ، آیا میتوان تعریفی جامع از این واژه ارائه کرد؟ یافته ها از طریق روش مقایسه دائمی نشان مـیدهـد مفهـوم پـردازی ایـن واژه »واگـرا و متشتت » است .
آنچـه بـه عنـوان تعریـف جـامع از همگرایـی تحت عنوان «همگرایی ارتباطی جامع مجازی (هاجم )» پیشنهاد میشـود عبـارت اسـت از: فرایند تقارب و یکپارچگی در ١-عمل ارتباط (میان فرسـتنده و گیرنـده )، ٢-ابـزار ارتبـاط (میان رسانه های همگانی)، ٣- یپام ارتباط (میـان دیـداری و شـنیداری)، ٤-سـطوح ارتبـاط (میان ارتباط جمعی و غیر جمعـی) و ٥-کـارکرد ارتبـاط (میـان اطـلاع رسـانی، آموزشـی و سرگرمی) است که ٦-بر اثر دیجیتال شدن (یکپارچگی بن ی سه زیرسـاخت نظـام داده هـا (فناوری اطلاعات )، ارتباطات دور و رسانه ها) در رسانۀ اینترنت به وقوع پیوسته است .
علم ارتباطات نیز از همان ابتدا، ضمن سرفصلی با عنوان «رسانه نوین » تلاش کرده اسـت با مفهوم پردازی و نظریه پردازی، بیش از پـیش فهـم خـود را از پدیـدة اینترنـت دقیـق تـر و تفصیلیتر کند و در این میان همگرایی، یکی از خطوط اصلی مفهومی و نظری است .
حال به سؤال اصلی این مقاله مـیرسـیم کـه «آیـا بـین اندیشـمندان علـم ارتباطـات در مفهوم پردازی و تعریف همگرایی اتفاق نظر وجـود دارد و معنـایی مشـخص و غالـب از آن قصــد مــیشــود؟» بــه بیــان دیگــر، در اینکــه چــه مقــولاتی در حــال همگــرا شــدن در فضای مجازی هستند، اجماع نخبگانی وجود دارد؟ مروری اجمـالی بـر تعـاریف همگرایـی اینترنتی نشان مـیدهـد کـه ایـن کلیـدواژه بـه شـدت از «تشـتت مفهـومی» رنـج مـیبـرد.