چکیده:
استفاده روزافزون از شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر شیوه ارتباطات و تعاملات، فرصتهای جدیدی در استفاده از این شبکهها بخصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام را ایجاد کرده است به طوری که ابزاری برای تعاملات و ارتباطات کارآفرینان و رشد کسب و کار آنان شده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و روش نظریه مبتنی بر داده انجام شده و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 20 نفر از کارآفرینان اینستاگرامی مصاحبه شد، سپس دادهها تحلیل و 1052 کد اولیه از کدگذاری باز، 66 مقوله از کدگذاری محوری و 6 عامل اصلی از کدگذاری انتخابی، شناسایی شدند. براساس نتایج پژوهش، پدیده اصلی این پژوهش، برندسازی شخصی کارآفرینان در اینستاگرام(جایگاهسازی برند شخصی، خلق برند قوی) در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط علّی(افزایش درآمد، عوامل فرهنگی هنری، نگرش آموزشی، ارتقای عملکرد برند)، عوامل زمینهای(مدیریت ساختاری، مدیریت مخاطب، تأثیر شخصیت برند) و عوامل مداخلهگر(ناکارآمدی در برندسازی، شرایط اقتصادی، زیرساختهای قانونی) شکل گرفته است و از طریق راهبردها(تکنیکهای برندسازی، هویت سازی، ایجاد تمایز، مدیریت برندسازی)، پیامدها(تداعی برند، تثبیت برند کارآفرین، توسعه کسب و کار، تصویر برند) به دست آمده است.
The increasing use of social networks and its effect on communication and interactions has created new opportunities for the use of social networks, particularly Instagram, which these days is a tool for entrepreneurs' interactions, communications and their business growth. Accordingly, the purpose of this paper is to present the entrepreneurs' personal branding model in Instagram. This paper has been conducted with a qualitative approach and grounded theory method. In this study, by theoretical and snowball sampling method, 20 entrepreneurs on instagram were interviewed, then the data analyzed and during open coding stage, 1052 basic conceptual statements, and 66 categories of axial coding and 6 main factors of selective coding, were identified. According to the results, the main phenomenon of this research is entrepreneurs' personal branding in Instagram( personal branding positioning, Create a strong brand) which has been affected by causal conditions(income increase, Cultural and Art Factors, Educational Attitude, Brand Performance Improvement), contextual factors(Structural Management, Audience Management, Brand Personality Impact), the intervening factors(inefficiency in branding, economic conditions, legal infrastructure) and through strategies(Branding techniques, identification, differentiation, brand management) lead to 4 outcomes categories(brand association, entrepreneur brand stabilization, business development, brand image) which is helpful not only for researchers but also entrepreneurs.