چکیده:
زمینهوهدف: رویکردهای نوین در کنترل و مهار جرم در جوامع بشری بهویژه رویکردهای فرهنگی و اجتماعی پلیس ایران، تمرکز بر برنامههای پیشگیرانه اجتماعمحور را بیش از پیش ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مهارتها و دانش خصوصی پلیس در پیشگیری اجتماعی از جرم، به این پرسش پاسخ میدهد که مهارتها و دانش خصوصی مورد نیاز پلیس در پیشگیری اجتماعی از جرم کداماند؟ روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و جهتگیری کلی کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای کیفی و اکتشافی محسوب میشود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل کلیه خبرگان، مدیران و کارشناسان پلیس در حوزه پیشگیری از جرم است. برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش هدفمند قضاوتی استفاده شد. در این روش، بعد از انجام 15 مصاحبه، عوامل اصلی و فرعی در مصاحبهها تکرار شد و پژوهشگر به اشباع نظری رسید؛ سپس دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: کدهای فرعی و اصلی حاصل از مصاحبههای انجام شده با خبرگان و فرماندهان نیروی انتظامی بیانگر این است که در مجموع 54 شاخص، در قالب 16 شاخص مهارتی و 38 شاخص دانش خصوصی پلیسی در زمینه پیشگیری اجتماعی از جرم، شناسایی شدند. نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد هر چقدر بتوان سطح مهارتی و فنون مهارتی مدیران اجرایی پلیس و همچنین سطح دانش خصوصی مورد نیاز پلیس را در زمینه پیشگیری اجتماعی از جرم ارتقا داد، به همان اندازه میتوان میزان موفقیت برنامههای پیشگیری اجتماعی از جرائم را پیشبینی کرد.
Background and Aim: New approaches for controlling crime in human societies, especially the cultural and social approaches of the Iranian police, have made it more urgent to focus on community-based preventive programs. The present study aims to answer the question about the skills and knowledge of the police in social prevention of crime, with the aim of acquiring the skills and knowledge of the police in the social crime prevention. Methodology: This research is considered in terms of purpose and general direction of application and in terms of collecting data as a qualitative and exploratory research. The study population includes all experts, managers and police experts in the field of crime prevention. A participatory judgment was used to select participants. In this method, after 15 interviews, the main and the minor factors were repeated in the interviews and the researcher reached theoretical saturation, then the data were analyzed using content analysis method. Findings: The main and secondary codes obtained from interviews with experts and police commanders indicate that a total of 54 indicators were identified in the form of 16 skill indicators and 38 private police knowledge indicators in the field of social prevention from crime. Conclusion: The results of the research show that the level of skills of police executives as well as the level of private knowledge needed by the police in the field of social prevention of crime can be as much as predictive of the success rate of social prevention programs of crime.