چکیده:
موضوع «حکمرانی خوب» یکی از مباحث بسیار مهم و درعینحال جدید در ادبیات توسعه است که از دهه 1980 به بعد مطرح شد. بر اساس مفهوم حکمرانی خوب، مداخله کم یا زیاد دولت مشکل توسعه نیست بلکه کیفیت مداخله دولت مسئله اصلی است. بانک جـهانی حکـمرانی خوب را بر اساس شـش شاخـص حـق اظـهارنظر و پاسخـگویی، شاخص ثبات سیاسی، شاخص کارایی و اثربخشی دولت، شاخص کیفیت قوانین و مقررات، شاخص حاکمیــــت قانون، شاخص کنترل فساد تعریف میکند. در این پژوهش با تکیه بر شاخصهایحکمرانیخوبدراسلام و با استفاده از روش FMOLS، به بررسی تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر بروندادهای سلامت (امید به زندگی در بدو تولد)، در کشور ایران در دوره زمانی 2014-1996 می پردازد. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان میدهد که در کنار سایر عوامل اقتصادی-اجتماعی و بهداشتی، حکمرانی به عنوان یک عامل مؤثر بر بهبود شاخصهای بهداشتی میباشد و از آنجا که حکمرانی در ایران ضعیف میباشد حکمرانی ضعیف تاثیر منفی بر امید به زندگی در ایران داشته است.
The issue of "good governance" is one of the most important subjects and new at the same time in the development literature that emerged from the 1980s onwards. Based on the concept of good governance, low or high government intervention is not a problem for development, but the main concern is the quality of government intervention. World Bank is defined good governance based on six indicators of voice and accountability, political stability, government effectiveness, regulatory quality, rule of law, control of corruption.In this study, relied on indicators of good governance in Islam and using FMOLS, the effect of good governance on health outcomes (life expectancy at birth) is examined, in Iran during 1996-2014. The results of model estimation show that in addition to socio-economic and health factors, governance is an effective determinant in improving health indicators and since the governance in Iran is weak, poor governance has a negative impact on life expectancy.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش با تکيه بر شاخصهايحکمرانيخوبدراسلام و با استفاده از روش FMOLS، به بررسي تأثير شاخص حکمراني خوب بر بروندادهاي سلامت (اميد به زندگي در بدو تولد)، در کشور ايران در دوره زماني ٢٠١٤-١٩٩٦ مي پردازد.
نتايج حاصل از تخمين مدل نشان ميدهد که در کنار ساير عوامل اقتصادي-اجتماعي و بهداشتي، حکمراني به عنوان يک عامل مؤثر بر بهبود شاخص هاي بهداشتي ميباشد و از آنجا که حکمراني در ايران ضعيف ميباشد حکمراني ضعيف تاثير منفي بر اميد به زندگي در ايران داشته است .
براي اصطلاح Good Governance معادل هاي مختلفي پيشنهادشده است مانند حکومت گري خوب و حکومت داري خوب اما به اين دليل از اصطلاح حکمرانيخوب استفاده مي شود که منظور از Governance رابطه ميان مردم و حکومت کنندگان و يا سهامداران و مديران و به طورکلي هر وکيل و موکلي است .
بيش از يک دهه است که بانک جهاني بر اساس شاخص هاي تعريف شده در اين دستگاه وضعيت حکمراني را در کشورهاي مختلف بررسي ميکند و گزارش آن را به طور رسمي و علني منتشر ميکند.
روند اميد به زندگي در بدو تولد (رجوع شود به تصویر صفحه ) متغيرهاي توليد نالص داخلي سرانه بر اساس برابري قدرت خريد (PGDP)، اثر متقابل کيفيت حکمراني و درصد مخارج عمومي بهداشت از توليد ناخالص داخلي (GOV*PHCE)١ و دسترسي به خدمات بهداشتي (IMS) به عنوان متغيرهاي توضيحي مدل در نظر گرفته شدند.
, Good Governance Development Foundation, in Law. 2011, Islamic Azad University: Tehran.