چکیده:
هدف این پژوهش طراحی الگوی صلاحیت های معلمی متناسب با ویژگی های جهانی و اعتبار سنجی آن از نظر متخصصان علوم تربیتی و معلمان نمونه است. روش انجام پژوهش آمیخته اکتشافی(کمی-کیفی) و جامعه آماری آن 167نفر از متخصصان علوم تربیتی و معلمان نمونه شهرتهران در سال تحصیلی 96-1395 و نمونه آماری 114 نفراست که 80 نفر آن معلمان نمونه و 34 نفر متخصصان علوم تربیتی میباشند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این تحقیق ابتدا به صورت کیفی به تدوین ابزار ( پرسشنامه محقق ساخته ) و تحلیل محتوا اقدام و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ 98/0 محاسبه گردید و در مرحله دوم ( کمی) ابزار طراحی شده اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که صلاحیتهای حرفهای در پنج بعد شامل دانش حرفهای ( دانش پداگوژی،برقراری ارتباط، تخصصی/ سازمانی و خودشناسی)، مهارتهای حرفهای(مهارت تدریس ، برقراری ارتباط موثر، کار تیمی ، فناورانه و ارزشیابی)، توانایی های حرفه ای (تفکر خلاق تفکر انتقادی،حل مسئله، توانایی ذهنی / تحلیلی، رهبری)، نگرش های حرفهای ( یادگیری مادام العمر، نگرش معلمی،خود/دگرباوری مثبت، نگرش پیش کنشی،نگاه دمکراسی، دیدگاه دانش آموز محوری) و ویژگی های حرفه ای (اخلاقی، رفتاری، عاطفی، و ارتباطی) میباشد. بررسی آزمون خی دو نشان داد در تمامی این مؤلفهها، مقادیر مشاهده شده و مورد انتظار با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. نهایتاً، دانش برقراری ارتباط، دانش تخصصی و دانش خودشناسی بیشترین اهمیت را از نظر متخصصان علوم تربیتی و معلمان نمونه دارد.
The purpose of this study is to design a model of teacher competency in accordance with global characteristics and validate it from the viewpoint of educational experts and exemplary teachers. The research method is exploratory mixed method and the statistical population of this study is 167 experts of educational sciences and experts teachers of the city of Tehran in the academic year of 1395-96 and the sample is 114 people. 80 of them were exemplary teachers and 34 were experts in educational sciences. They were selected by stratified random sampling method. In this research, a researcher-made questionnaire was used that was designed using qualitative content analysis method which confirmed the factual and content validity of the questionnaire was used. The reliability of the questionnaire after the preliminary implementation was calculated by calculating the Cronbach's Alpha coefficient of 0.98. The findings of the research show that professional competencies in five dimensions include professional knowledge (including pedagogy, communication, organizational expertise and wisdom), professional skills (including teaching skills, communication, teamwork, technology and evaluation), professional skills (Includes creative thinking capabilities, critical thinking, problem solving, mental / analytic, leadership), professional attitudes (including lifelong learning, teacher's attitude, self / positive change, progression, democracy, student-centered) and career characteristics It includes ethical, behavioral, emotional, and communication features. Chi square test showed that in all of these components, observed and expected values were significantly different. Finally, the knowledge of communicating, specialized knowledge and knowledge of self-knowledge was most important from the point of view of educators and sample teachers.
خلاصه ماشینی:
در خصوص صلاحيت هاي حرفـه اي معلمـان زبـان انگليسي، صلاحيت هاي حرفه اي معلمان را با اين عناوين ذکر ميکند: "صلاحيت هاي مربوط بـه رشته ، صلاحيت هـاي پـژوهش ، صـلاحيت هـاي درسـي، صـلاحيت هـاي يـادگيري مـادام العمـر، صلاحيت هاي اجتماعي – فرهنگي، صلاحيت هاي عاطفي، صلاحيت هاي ارتباطات ، صلاحيت هاي 1 Professional skills 2 Educationl effectiveness 3 Teacher competency 4 Knowledge 5 Skill 6 Attitude 7 Ability فاوا١(فناوري اطلاعـات و ارتباطـات ) و محـيط زيسـت "(١٦٧ ,٢٠١٠ ,Selvi).
توزيع نظر معلمان نمونه و متخصصان علوم تربيتي در خصوص بعد "مهارت حرفه اي " (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي نظر معلمان نمونه و متخصصان علوم تربيتي در مورد توانايي حرفه اي نشان از معناداري آزمون خي دو با مقدار ٢٩/٦٧ و ميزان ريسک خطاپذيري ٠/٠٥ داشته است به عبارت ديگر، بين فراوانيهاي مشاهده شده و مورد انتظار (٢٢/٢)، تفاوت معناداري وجود دارد و فراوانيهاي مشاهده شده وضعيت مطلوبي را از اين بعد نشان ميدهد.
توزيع نظر معلمان نمونه و متخصصان علوم تربيتي در خصوص بعد "توانايي حرفه اي " (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي نظر معلمان نمونه و متخصصان علوم تربيتي در مورد نگرش حرفه اي نشان از معناداري آزمون خي دو با مقدار ٣١/١٧ داشته است به عبارت ديگر، بين فراوانيهاي مشاهده شده و مورد انتظار (٢٢/٢)، تفاوت معناداري وجود دارد و فراوانيهاي مشاهده شده وضعيت نسبتا مطلوبي را از اين بعد نشان ميدهد.