چکیده:
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی جو سازمانی دانشگاه، کیفیت تجارب یادگیری و فرسودگی تحصیلی برگزیدگان نخبه آزمونهای سراسری و المپیاد سازمان سنجش آموزش کشور بود.
روش: پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل برگزیدگان نخبه آزمونهای سراسری و برگزیدگان نخبه المپیادی سالهای 1391و 1392 که تعداد آن برابر با 10504 نفر بودند که از بین آنها 371 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی و پرسشنامه محققساخته جو سازمانی استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری 86/0، برای پرسشنامه فرسودگی تحصیلی 86/0، و برای پرسشنامه جو سازمانی 93/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمونt-test ، تحلیل واریانس یکراهه و t برای دو گروه مستقل استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است وضعیت متغیرهای کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی و جو سازمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.
Purpose: The purpose of this research was the
evaluation of organizational climate, quality of
learning experiences and school burnout of elected
elites from national and Olympiad tests from
National Educational Testing Organization.
Method: It is an applied research and the research
method was survey – descriptive. The study
population included all the elected elites of
national and Olympiad tests from National
Educational Testing Organization in between 2012
and 2013 (10504). Using Morgan, 371 people were
selected stratified random. To collect data, from
two standardized questionnaires and a researchermade
questionnaire were used, that the
questionnaires validity was confirmed by a panel
of experts and also its reliability (the Cronbach's
alpha) was reported 0/86 for Quality of learning
experiences questionnaire, 0.86 for School burnout
questionnaire, 0.93 for school burnout
questionnaire. The data were analyzed by variate
T-test, bivariate T-test, ANOVA.
Findings: The result showed that the quality of
learning experiences, school burnout and
organizational climate is favorable situation.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره اول – بهار ١٣٩٧ صفحات : ٢٣-١ ٢٠١٨ Spring ,١ No ,٦ Vol ارزيابي جو سازماني دانشگاه ، کيفيت تجارب يادگيري Evaluation of Organizational Climate, و فرسودگي تحصيلي دانشجويان (برگزيدگان نخبه Quality of Learning Experiences and School Burnout of students (Elected Elites آزمون هاي سراسري و المپياد سازمان سنجش آموزش of National and Olympiad Tests from کشور) National Education Testing Organization) 2* محبوبه عارفي ١، رضا محمدي ٢*، اکبر خرسندي يامچي ٣ M.
Research Expert; Research آموزش کشور Center; Evaluation, Validation and Quality Assurance; Higher Education Organization; چکيده Abstract Purpose: The purpose of this research was the هدف : هدف از اين مطالعه ارزيابي جو سازماني دانشگاه ، کيفيت evaluation of organizational climate, quality ofتجارب يادگيري و فرسودگي تحصيلي برگزيدگان نخبه آزمون - learning experiences and school burnout of electedelites from national and Olympiad tests from هاي سراسري و المپياد سازمان سنجش آموزش کشور بود.
Key words: Organizational Climate, Quality of يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از آن است وضعيت متغيرهاي learning experiences, School burnout, highereducation کيفيت تجارب يادگيري، فرسودگي تحصيلي و جو سازماني از وضعيت مطلوبي برخوردار هستند.
پژوهش مذکور در اين راستا و با هدف ارزيابي جو سازماني دانشگاه ، کيفيت تجارب يادگيري و فرسودگي تحصيلي دانشجويان (برگزيدگان نخبه آزمون هاي سراسري و المپياد سازمان سنجش آموزش کشور) طراحي و اجرا شده است .