چکیده:
اعتقادات، احساسات و هویت ملی افراد در طی زندگی بهخصوص دوران نوجوانی تحت تأثیر شرایط فرهنگی ـ اجتماعی خاصی که فرد در آن زندگی میکند شکل میگیرد. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ دو ﻋﺎﻣﻞ سرمایه اجتماعی و سبک زندگی در هویت ملی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ تأثیر سرمایه اجتماعی بر هویت ملی ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ سبک زندگی ﺑﻮده اﺳﺖ. نمونهی مورد مطالعه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر از دختران نوجوان شهرستان کرمان در سال 1398 بوده که به شیوهی نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدهاند. ماهیت این تحقیق کاربردی، روش تحقیق پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه است. تحلیل آماری دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نرمافزار AMOS و SPSS19 انجام شد. یافتههای تحقیق ﻧﺸﺎن داد سرمایهاجتماعی ﺑﺮ هویت ملی تأثیر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ تأثیر ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ سبک زندگی در راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن سرمایهاجتماعی و هویت ملی ﻣﻮرد ﺗﺎﺋﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و در ﺿﻤﻦ، قویترین ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ سبک زندگی و هویت ملی مشاهده شده اﺳﺖ. ﻣﺠﻤﻮع ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ 21 درصد از واریانس متغیر وابسته هویت ملی را تبیین میکند. ابعادی از سبک زندگی چون میزان استفاده از رسانههای خارجی، شبکههای مجازی، سبکهای فراغتی جدید و مدیریت بدن دارای رابطه منفی با هویت ملی دختران است و از طرفی ابعادی چون میزان استفاده از رسانههای داخلی و سبک زندگی دینی دارای رابطه مثبت با هویت ملی دختران است.
Beliefs, feelings, and national identity of individuals are formed during life, especially during adolescence, under the influence of specific socio-cultural conditions in which a person lives. In the present study, two factors of social capital and lifestyle in national identity have been investigated. This study aimed to examine the effect of social capital on national identity with the mediating role of lifestyle. The studied sample in this research using Cochran's formula was 380 adolescent girls in Kerman 1398 selected by multi-stage random sampling. The nature of this research is applied, survey research method and its tool is a questionnaire. Statistical analysis of data was performed using AMOS and SPSS19 software. Findings showed that social capital has a positive and significant effect on national identity. Also, the mediating role of lifestyle in the relationship between social capital and national identity was confirmed. In addition, the most robust relationship between lifestyle variable and national identity has been observed. The sum of the independent and mediating variables explains 21% of the variance of the dependent variable of national identity. Dimensions of lifestyle such as the use of foreign media, virtual networks, new leisure styles, and body management have a negative relationship with the national identity of girls. On the other hand, dimensions such as domestic media and religious lifestyle have a positive relationship with the national identity of girls.
خلاصه ماشینی:
يافتـه هـاي تحقيـق نشان داد سـرمايه اجتمـاعي بر هويت ملي تأثير مثبت و معناداري دارد، همچنين تأثير نقش ميانجي سبک زنـدگي در رابطه ميان سرمايه اجتماعي و هويـت ملـي مورد تائيد قرار گرفت و در ضمن ، قـويتـرين ارتباط بين متغير ســبک زنــدگي و هويــت ملــي مشــاهده شــده است .
بنابراين اين پژوهش به بررسي رابطه سرمايه اجتماعي و سبک زنـدگي به منزله ي دو عامل اجتماعي مهم در دوران پيش رو و تأثير آن بـر هويـت ملـي دختـران نوجوان شهرستان کرمان در قالب نمونه هاي در دسترس پژوهشگران ميپردازد.
با توجه به تغييرات گسترده سـبک زنـدگي در ابعـاد مختلف و افزايش چشمگير شبکه هاي اجتماعي در زندگي دختران در چند سال اخير و حضور بيشتر و فعالانه ي دختران نوجوان در عرصه هـاي مختلـف اجتمـاعي، ضـرورت بررسي رابطه بين سرمايه اجتماعي و سبک زندگي با هويت ملي دختران نوجوان شـکل گرفته است .
در اين پژوهش رابطه مستقيم سبک زندگي و ابعـاد مختلـف آن و سـرمايه اجتماعي با هويت ملي و علاوه بر آن تأثير غيرمستقيم سرمايه اجتماعي بر هويـت ملـي به واسطه متغير ميانجي سبک زندگي مورد سنجش قرار گرفته است .
درعين حال جهت رابطه بـين متغيـر سـبک زنـدگي ورزشي، گذران اوقات فراغت به سبک جديد، اهميت به مديريت بدن ، ميزان استفاده از رسانه ي خارجي و شبکه ي مجازي با هويت ملي منفي بوده است کـه بـه ايـن معنـا بـا افزايش هر يک از اين متغيرها از ميزان هويت ملي دختران کاسته ميشود.