چکیده:
با نگاهی اجمالی به تاریخچه آموزش مجازی، مشخص می شود که با گسترش مرزهای دانش و فناوری و
همچنین افزایش تقاضای آموزشی، شیوه های سنتی، پاسخگوی نیازهای روزافزون بشر نبوده و به طور حتم
آموزش های مجازی در دوران کرونا و پس از آن با تمام مزایا و معایبشان، می توانند پاسخگوی این نیازها
باشند. در این مقاله، سعی شده است با گسترش دید نسبت به آموزش مجازی، مزایا و محدودیت ها و
همچنین فرصتها و چالش های این نوع آموزش ها را مشخص نموده و چشم اندازی از آینده آموزش های
مجازی را بیان نماییم. این مطالعه از نوع مروری بوده و جمع آوری اطلاعات با استفاده از مستندات چاپی و
الکترونیکی مرتبط با موضوع صورت گرفته است.
با توجه به نتایج این مطالعه به طورکلی می توان آموزش های مجازی را در چند محور به شرح زیر
برشمرد: آموزش الکترونیکی همزمان، آموزش الکترونیکی غیر همزمان و آموزش الکترونیکی ترکیبی. بر
این اساس مزایای آموزش های مجازی را می توان تداوم یادگیری بدون نیاز به حضور فیزیکی دانش
آموزان و دانشجویان، ورود فناوری های نوین به آموزش و الهام گرفتن از آن ها برای کمک به ارتقا
آموزش نسل های آینده و همچنین اعطا فرصت تفکر مجدد به معلمان و اساتید و بروز رسانی دانش آن ها
ذکر کرد. تحول ابزار ها و روش های آموزش در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با
امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود. این نوع آموزش
شالوده ای از کاربرد تکنولوژی، ارتباطات، مفاهیم روانشناختی، حرفه ای وآکادمیک بر اساس معیارها
واستاندارد های معمول است که بنا به اهداف، نیازها و واقعیت های موجود جوامع شکل خاصی به خود
می گیرد.
آموزش به کمک فناوری های نوین توانسته شیوه های آموزشی را در سطح بسیار گسترده دگرگون کند
فناوری حیرتانگیز و اعجاب آور اطلاعات (IT)چنان در حال پیشرفت و دگرگونی جهان است که
برخی دانشمندان و متفکران، عصر آینده را «عصرمجازی»نامیده اند، زیرا در این دوره، که هم اکنون در
آغاز آن هستیم، فناوری اطلاعات میتواند به ازای هر واقعیت یا پدیده، یک بدل مجازی، بسازد. ازجمله
عواملی که بر ضرورت استفاده از آموزش مجازی تاکید دارد عبارتند از: افزایش جمعیت متقاضی آموزش
در سطح بالا، افزایش تقاضا برای یادگیری مادام العمر، توجه به مسئله کیفیت در آموزش، انفجار دانش و
بالا بودن هزینه آموزش. پس از مطالعه و تحقیق در زمینه مورد اشاره در این مقاله نهایتا به این نتیجه خواهیم
رسید که آموزش های مجازی با توجه به تمام خدمات گسترده ای که ارائه داده اند، دسترسی امن به شبکه
مدارس و مراکز آموزش عالی می باشد.
خلاصه ماشینی:
در صورتي که در حال حاضر به راحتي مي توان حتي تغيير در يافته علمي يک درس خاص را با انجام يک ويرايش ساده ترتيب اثر داد و در واقع ، فراگير، مي تواند هر روز مطمئن باشد که با يک محتواي به روز شده مواجه است که اگر هم تغييري داشته باشد و اين تغييرات اعمال نشده باشد، فناوري هاي ارتباطي سريع ، فراگير را در جريان اين تغييرات اطلاعاتي قرار خواهد داد.
اگر قصد استفاده از انواع و اقسام محتواهاي مجازي مالتي مديا وجود داشته باشد مطمئنا پهناي باند وسيع و گسترده و امکانات جانبي ديگري نياز است و اگر از انجام اين هزينه صرف نظر گردد، يادگيري و آموزش الکترونيکي محدود به نوشتار و تصاوير ساده مي شود که اين امر خود به خود کيفيت دوره آموزشي را تحت الشعاع قرار مي دهد.
مثلا وقتي قرار است از مرورگر گوگل کروم به منظور حضور در جلسه مجازي استفاده شود، در صورتي که اين مرورگر نياز به آپديت داشته باشد، و اين آپديت اندکي قبل از برگزاري جلسه ، لازم فرض شود، هيچ اطميناني وجود ندارد که همه فراگيران آپديت مورد نظر را انجام داده باشند و يا اينکه به همه فراگيران براي انجام آپديت ، اطلاع رساني لازم صورت گرفته باشد.