چکیده:
جن می تواند دخل و تصرّفات مثبت و منفی ای را در حوزه های روحی، روانی و جسمی در انسان داشته باشد، این مقاله با روش «توصیفی و تحلیلی» در صدد اثبات یکی از این آثار، یعنی تأثیر منفی یِ جن در سلامت جسمی یِ انسان است که از گذر بررسی آیات و روایات و تحلیل دیدگاه های مفسّران فریقین و با تأکید بر آیه 41/ص بدان دست یافته است. این تأثیر می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم اتفاق بیفتد، اما آنچه بین این دو صورت مورد اختلاف است، تأثیر مستقیم جن بر روی بدن انسان است که دو دیدگاه موافق و مخالف هم را ایجاد کرده است. مهم ترین کلید واژه ای که می تواند در رفع تعارض ظاهری آیات مرتبط با این موضوع و فهم بهتر آنها دخیل باشد، کلمه «سلطان» است. سلطان در اصل به معنای حجّت و برهان است اما اگر به معنای سلطنت مادّی(تسلّط بر بدن) نیز باشد نمی تواند اذیت جسمانی جن را نفی کند چرا که آزار واذیّت بدنی شیطان سلطنت محسوب نمی شود. هدف از نگارش این رساله ایجاد زیر ساخت های لازم برای بحث پیش گیری و درمان آسیب های جسمی ناشی از جن است .
The jinn, as an obligated and invisible being, can have positive and negative interventions and possessions in the spiritual, psychological and physical realms in human beings. The negative effect of jinn is on the physical health of human beings, which has been achieved through the study of verses and hadiths and the analysis of the views of the commentators of the two sects, with emphasis on verse 41 / p. This effect can occur directly or indirectly, but what is different between the two forms is the direct effect of the jinn on the human body, which has created two views that agree and disagree. The most important keyword that can be involved in resolving the apparent conflict of verses related to this subject and their better understanding is the word "Sultan". The sultan basically means argument, but even if it means material domination (domination of the body), he cannot deny the physical harassment of the jinn, because the physical harassment of the devil is not considered monarchy. The purpose of writing this dissertation is to create the necessary infrastructure to discuss the prevention and treatment of physical injuries caused by jinn
خلاصه ماشینی:
مقدمه براساس سامانه ثبت پرسشها و گزارشهای تحلیلی از آمار و رصد پرسشهای پرسشگران در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، سؤالات مرتبط بین جن، سحر، طلسم در گروههای پاسخگویی قرآن و حدیث، نزدیک به یک سوم از پرسشها را به خود اختصاص داده است که به ترتیب از سال 1396 تا مهر 1399 با یک شیب ملایم، رشد محسوسی را داشتهاست (مصاحبۀ نویسنده مقاله با سید حسن هاشمی رئیس ارزیابی و پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی) یکی از این سؤالها، پرسش از امکان یا عدم امکان اذیت جسمی انسان توسط جن است که در صورت اثبات این امکان، راه کار پیشگیری و درمان آن نیز مطالبه میشود.
در مورد اصل وجود جن و ویژگیهای آن، علاوه بر سورۀ جن، آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهمالسلام، کتابهای متعددی نگاشته شدهاست، اما دربارۀ تأثیر منفی جن در سلامت جسمی انسان از دیدگاه مفسّران، کتاب یا رسالۀ مستقلّی نگاشته نشدهاست و بهترین منبع برای این موضوع، مراجعه به تفاسیر فریقین است که در ذیل آیاتی چون (41/ص) به این بحث پرداختهاند.
مرحلۀ دوم «سلطان» در بعضی از آیات مثل آیه اول ﴿وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ﴾ (ابراهیم/22)، حتّی اگر به معنایی اعم از سلطنت معنوی (حجت و برهان) و مادّی (تسلّط بر بدن) باشد معنای آیه این میشود: «من (شیطان) در دنیا بر شما تسلّطی ندارم نه از جهت بدنتان که شما را مجبور به معصیت خدا کنم به گونهای که اختیارتان را سلب کرده و ارادۀ خودم را بر شما تحمیل کنم و نه از جهت عقلهایتان که حجّتی را بر شرک بیاورم که عقلهای شما مجبور به قبول کردن آن شود و جانهای شما نیز از عقلهایتان تبعیّت و اطاعت کند» پس بنابر هر دو معنا نمیتوان آزار واذیّت بدنی شیطان را نفی کرد، بلکه تنها میتوان آزار واذیتی از جانب شیطان را نفی کرد که اختیار انسان را سلب کرده و او را به گناه بکشاند.