چکیده:
هدف: مطلوب هر «هدایتگری اخلاقی»، این هدف است که مخاطب، آن را بپذیرد؛ به گونهای که «نگرش» یا «رفتار» او را تغییر دهد. یکی از عوامل متقاعدگری مخاطب، شخص هدایتگر است. این پژوهش کیفی به دنبال شناسایی و تحلیل علمی ابعاد منش هدایتگر اخلاقی متقاعدکننده در جامعه کنونی بود. روش: این تحقیق از نوع کیفی است و به روش دادهبنیاد با رویکرد دینی صورت پذیرفت. منابع دادهها عبارت بودند از قرآن، روایات و مصاحبه؛ که در سه مرحله کدگذاری شده و یافتههای آن در نهایت، مدل پارادایمی منش هدایتگر اخلاقی متقاعدگر با رویکرد دینی را تبیین کردند. یافتهها: هدایتگری متقاعدگر، یک رابطه یاورانه مبتنی بر زمینه دوگانه خردمندی- قدرتمندی است؛ «مقوله مرکزی» منش هدایتگر متقاعدگر، اخلاق یاورانه است که شامل مقولههای مهرورزی، انصاف، خوش خلقی و صداقت میشود. همچنین توان دوگانه هدایتگر در خردمندی و قدرتمندی به عنوان «زمینه» تأثیرگذار بر فرایند متقاعدگری به عنوان «راهبرد» است و ساختار و محتوای ارتباط آنها به عنوان «شرایط میانجی» عمل میکنند و به «پیامد» اقناع مخاطب میانجامد. نتیجهگیری: منش هدایتگر اخلاقی با متقاعدسازی مخاطب ارتباط دارد و شکلدهی آن در چارچوب مفهومی ارائه شده، زمینهساز تقویت نیروی انسانی هدایتگری در جامعه خواهد بود.
Aim: The ideal of any "moral guidance" is for the audience to accept it; in such a way that his "attitude" or "behavior" changes. One of the persuasive factors of the audience is the guiding person. This qualitative research sought to identify and scientifically analyze the dimensions of persuasive ethical guidance in today's society. Method: This research is qualitative and was done using a grounded theory approach with a religious approach. Data sources included the Qur'an, hadith, and interviews; which were coded in three stages and its findings finally explained the paradigmatic model of persuasive moral guidance with a religious approach. Results: The research findings showed that persuasive guidance is a helpful relationship based on the dual field of wisdom-power; The "central category" is the persuasive guiding character, the auxiliary morality, which includes the categories of kindness, fairness, cheerfulness, and honesty. Also, the dual ability of the guide in wisdom and power as a "context" affects the persuasion process as a "strategy" and their communication structure and content act as "mediating conditions" and lead to the "consequence" of persuading the audience. Conclusion: The moral guide character is related to Persuasion the audience and its formation in the presented conceptual framework will pave the way for strengthening the guiding human resources in the society.