چکیده:
استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از بارزترین نمودهای جهانی شدن پیامدها، اثرات مختلفی بر عرصههای زندگی اجتماعی از جمله احساس امنیت اجتماعی داشته است. پژوهش حاضر در سال 1398 با هدف بررسی جامعه شناختی تاثیر استفاده از فضای مجازی بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهرستان شهرکرد انجام شده است. اطلاعات پژوهش با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه از نمونهای به حجم 500 نفر که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعیین شده، بدست آمده است. جامعه آماری شامل کلیه افراد 16 سال شهرستان شهرکرد است که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و اطلاعات گردآوری شده به کمک نرم افزارهایspss تجزیه و تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق در بخش استنباطی نشان داد که از مجموع 11 فرضیه تحقیق، تعداد 9 فرضیه تائید و وجود رابطه همبستگی مستقیم بین متغیرهای مستقل و وابسته و رابطه غیر مستقیم متغیرهای میانجی پژوهش؛ یعنی وفاق اجتماعی و اعتماد اجتماعی اثبات گردید. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین احساس امنیت اجتماعی زنان و مردان تفاوت معنادار و قابل تاملی وجود ندارد. وفاق اجتماعی به تنهایی عامل موثر در احساس امنیت اجتماعی پاسخگویان نبوده است. بین دو متغیر فضای مجازی و اعتماد اجتماعی رابطه معنادار و قوی وجود دارد؛ همچنین بین نوع استفاده از فضای مجازی و احساس امنیت اجتماعی رابطه معنادار و متوسط وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از آزمون اين فرضيه به شرح زير است : طبق نتايج جدول که به بررسي ارتباط ميزان و سابقه استفاده از فضاي مجازي با احساس امنيت اجتماعي پرداخته است ، بين اين دو متغير رابطه معنادار و قوي وجود دارد؛ چرا که مقدار r به دست آمده برابر با ٠/٥٧٦- در سطح اطمينان ٠/٩٩ بوده و اين بدان معناست که هرچه استفاده پاسخگويان از فضاي مجازي بيشتر باشد، ميزان احساس امنيت اجتماعي آنان کاهش مييابد؛ بنابراين فرض صفر مردود و فرض تحقيق تأييد ميشود؛ يعني ميتوان نتيجه گرفت که بين ميزان و سابقه استفاده از فضاي مجازي و احساس امنيت اجتماعي رابطه منفي قوي وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون اين فرضيه به شرح زير است : طبق نتايج جدول بين دو متغير فضاي مجازي و احساس امنيت ، رابطه معنادار و متوسط وجود دارد؛ چرا که مقدار r به دست آمده برابر با ٠/٢١١- در سطح اطمينان ٠/٩٩ بوده و اين بدان معناست که هرچه نوع استفاده پاسخگويان از فضاي مجازي با اهداف مباحث شناختي- فراغتي و ارتباطي بيشتر باشد، ميزان احساس امنيت اجتماعي آنان کاهش مييابد؛ بنابراين فرض صفر مردود و فرض تحقيق تاييد ميشود؛ يعني ميتوان نتيجه گرفت که بين نوع استفاده از فضاي مجازي و احساس امنيت اجتماعي رابطه منفي متوسط وجود دارد.
طبق نتايج جدول دو متغير رابطه معنادار و نسبتا قوي وجود دارد؛ چرا که مقدار r به دست آمده برابر با ٠/٣٧١- در سطح اطمينان ٠/٩٩ بوده و اين بدان معناست که هرچه الگوي استفاده پاسخگويان از فضاي مجازي قويتر باشد، ميزان احساس امنيت اجتماعي آنان کاهش مييابد؛ بنابراين فرض صفر مردود و فرض تحقيق تأييد ميشود؛ يعني ميتوان نتيجه گرفت که بين الگوي استفاده از فضاي مجازي و احساس امنيت اجتماعي رابطه منفي نسبتا قوي وجود دارد.