چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزههای دینی بر پایبندی کارکنان به مبانی حقوق شهروندی، از طریق ایجاد همبستگی میان متغیرهای واکنش، دانش مذهبی و رعایت حقوق شهروندی صورت گرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری است که در سال 1396 مخاطب برنامههای آموزشی عقیدتی- سیاسی بودهاند. ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از مدل کرک پاتریک) با روایی صوری و محتوایی مورد قبول و میزان پایایی 77/۰، در سه محور رضایتمندی (واکنش)، دانش مذهبی و رعایت حقوق شهروندی است که میان مخاطبین دورههای آموزشی توزیع شد. مخاطبین گروه آزمایش، 32 کلاس 1 ساعته برنامه آموزش گروهی را در بازه زمانی 9 ماهه دریافت نمودند که پس از پایان یافتن این ادوار، نتایج تحقیق نشان داد بین واکنش (رضایت) فراگیران نسبت به برنامه آموزشی انجام شده و بهبود رفتارشان در زمیته رعایت حقوق شهروندی، ارتباط مثبتی وجود دارد و از سوی دیگر میان ارتقای سطح ادراکات مذهبی و رعایت وظایف شهروند مدارانه کارکنان آموزش دیده، همبستگی مثبتی دیده شد؛ بنابراین میان واکنش فراگیران نسبت به آموزشهای اجرا شده و سطح یادگیری آنها ارتباط و همبستگی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي -تخصصي دانش انتظامي از صفحه ٧٧ تا ٩٢ تاريخ دريافت : ٩٦/٠٥/٠٣ چهارمحال و بختياري تاريخ پذيرش: ٩٦/٠٧/١٥ سال پنجم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٦ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تتاثير آموزه هاي ديني بر پايبندي کارکنان به مباني حقوق شهروندي ، از طريق ايجاد همبستگي ميان متغيرهاي واکنش ، دانش مذهبي و رعايت حقوق شهروندي صورت گرفته است .
مخاطبين گروه آزمايش ، ٣٢ کلاس ١ ساعته برنامه آموزش گروهي را در بازه زماني ٩ ماهه دريافت نمودند که پس از پايان يافتن اين ادوار، نتايج تحقيق نشان داد بين واکنش (رضايت ) فراگيران نسبت به برنامه آموزشي انجام شده و بهبود رفتارشان در زميته رعايت حقوق شهروندي ، ارتباط مثبتي وجود دارد و از سوي ديگر ميان ارتقاي سطح ادراکات مذهبي و رعايت وظايف شهروند مدارانه کارکنان آموزش ديده، همبستگي مثبتي ديده شد؛ بنابراين ميان واکنش فراگيران نسبت به آموزشهاي اجرا شده و سطح يادگيري آنها ارتباط و همبستگي وجود ندارد.
نحوه کار بدين صورت است که مخاطبين گروه آزمايش - کارکنان نيروي انتظامي استان چهارمحال و بختياري که پس از نمونه گيري ساده، تعداد ٢٤٥ نفر از آنها به طور تصادفي ساده انتخاب ميشوند و ٣٢ کلاس ١ ساعته برنامه آموزش گروهي با رويکرد مذهبي را در بازه زماني ٩ ماهه دريافت ميکنند و پس از پايان يافتن اين ادوار نظرسنجي مربوطه ميان آنها توزيع ، جمع بندي و با استفاده از آمار توصيفي و آمار استنباطي (آزمون همبستگي) مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرند.