چکیده:
این مقاله که برگرفته از تحقیقی با عنوان» بررسی میزان مشارکت دانش آموزان با پلیس در برقراری نظم و امنیت و ارایه مدلی برای آن «می باشد، درصدد است تا ضمن مطالعه و بررسی عوامل موثر در مشارکت دانش آموزان در برقراری نظم و امنیت اجتماعی، سهم هر یک از عوامل مذکور را در گرایش های دانش آموزان به مشارکت با عوامل پلیس مورد بررسی قرار دهد. طرح تحقیقی آن از نوع توصیفی بوده که به روش پیمایشی و با هدفی کاربردی انجام گرفته است. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق نیز از دو پرسش نامه محقق ساخته که بر اساس مطالعات نظری و تجربی تحقیق تهیه شده بودند، استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق را تعداد 382 نفر از دانش آموزان استان چهارمحال و بختیاری تشکیل می دهد که به صورت تصادفی و با روش چند مرحله ای انتخاب شده اند. برخی از یافته های آن به شرح زیرمی باشد:
از مجموع کل دانش آموزان کودکستانی و ابتدایی تعداد 138 نفر به مشارکت با نیروهای پلیس تمایل نشان داده اند، میانگین گرایش های مشارکتی دانش آموزان راهنمایی و متوسطه با نیروهای پلیس نیز برابر 55/6 شده که میانگین بالایی می باشد. در مدل تجربی تحلیل مسیر مشارکت دانش آموزان کودکستانی و ابتدایی با نیروی پلیس متغیرهای انگیزه های عاطفی دانش آموزان برای مشارکت با پلیس بیشترین تاثیر و بعد از آن متغیرهای اعتماد اجتماعی و رضایت از خدمات و عملکرد پلیس بهترین تبیین کننده مشارکت دانش آموزان می باشد و در مدل تجربی تحلیل مسیر مشارکت دانش آموزان راهنمایی و متوسطه با نیروی پلیس، نیز متغیرهای احساس تعلق دانش آموزان به محل سکونت بیشترین تاثیر را داشته است.
This Article That "Evaluation of ChaharMahal and Bakhtiari Students Participation with Police in Maintaining Order and Security and Presentation a Model for It" is Intended Study of Factors Affecting Students Participations in The Police Force in Promoting Social Security Contribution of Each Factors in The Orientation of Students to participate with the Police to Investigate. The Research Design is Descriptive that is Done With Applied Purpose is Survey. For Measuring of Research Variables It Used Two Questionnaire Based Theoretical and Experimental Research Studies. Research Population is All of Students, in Periods Preschools, Elementary, Guidance and High Schools in ChaharMahal and Bakhtiari Province That among the 380 Randomly Selected through Multistage Sampling. The Data Obtained By Using Correlation Analysis (Spearman, Phi), Regression Analysis Multiple and Path Analysis Were Analyzed. Some of the Findings of This Study Are as Follows: Preschool and Elementary School Student from The Total Number of 138 People Willing to Participate With Police Have Shown, Participation Trends in High School Student Province With Police, is 6/55 That is Height Mean. In The Model of Empirical Path Analysis of Participation of Preschool and Elementary Students Variables Motivate Students to Participate with Police Has the Greatest Impact Variables and Then Social Trust and Satisfaction With Police Services and Performance is The Best of Explanation for Participation With Police. In The Model of Empirical Path Analysis of Participation of Guidance School and High School Students Variables Sense of Belonging Has the Greatest Impact Variables and Then Attitude variable to cooperate with police, providing areas of police Participation, Respect to Police, Respect to Law is The Best of Explanation for Participation With Police