چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزههای معنوی بر بهبود رفتار کارکنان ناجا، از طریق ایجاد همبستگی میان متغیرهای رضایتمندی، یادگیری(سطح معلومات) و بهبود رفتار کارکنان صورت گرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی بوده، حجم جامعه هدف 1000 نفر و نمونه اتخاذ شده تعداد 197 نفر از کارکنان جمعی فرماندهی انتظامی استان چهارمحال که در سال 1392 از میان مخاطبین برنامههای عقیدتی سیاسی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی مورد قبول، در سه محور ذکر شده بوده که میان مخاطبین دورههای آموزشی (کارکنان نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری) توزیع شد. مخاطبین گروه آزمایش، 8 دوره 1 ساعته برنامه آموزش گروهی را در بازه زمانی 6 ماهه دریافت نمودند که پس از پایان یافتن این ادوار نتایج تحقیق موصوف نشان داد ارتباط عمیقی میان رضایتمندی کارکنان از دوره آموزشی با ارتقاء معلومات ایشان با رویکرد معنوی وجود دارد از سوی دیگر میان تعالی سطح معلومات و بهبود رفتار کارکنان آموزش دیده همبستگی مثبتی وجود دارد؛ بهطوری که میتوان گفت دوره مذکور تاثیر فراوان و مثبتی بر معلومات ایشان و بالطبع بهبود روابط و رفتار ایشان ایجاد نموده است.
This study examined the influence of the spiritual teachings to improve the behavior of police personnel, by establishing correlations between variables, satisfaction, learning (knowledge) and employee behavior has been improved. Study was descriptive- Correlation,Target population 1000 and sample size were taken 197 Number of employees of the police staff commander police chief of the chaharmahal and bakhtiari Bakhtiari in the year 1392 Among the audience were political ideological program. Measuring tool in the study of validity and reliability of the questionnaire, which is listed in the audience Courses (Chaharmahal and Bakhtiari police personnel) were distributed. The experimental group received contacts, eight one-hour educational program in the six-month period, After the end of the cycle results showed he has a deep connection between employee satisfaction by improving knowledge of course is a spiritual approach. On the other hand the level of excellence and improvement of trained staff, there was a positive correlation; So that we can say a lot of positive impact on the course of their information and thus improve behavior established.
خلاصه ماشینی:
آموزش معنوي کارکنان فرماندهي انتظامي استان چهارمحال و بختياري و اثر بخشي آن در بعد رفتاري هادي جعفريان ١، عباس رئيسي سرتشنيزي 2 چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزه هاي معنوي بر بهبود رفتار کارکنان ناجا، از طريق ايجاد همبستگي ميان متغيرهاي رضايتمندي ، يادگيري (سطح معلومات ) و بهبود رفتار کارکنان صورت گرفته است .
مخاطبين گروه آزمايش ، ٨ دوره ١ ساعته برنامه آموزش گروهي را در بازه زماني ٦ ماهه دريافت نمودند که پس از پايان يافتن اين ادوار نتايج تحقيق موصوف نشان داد ارتباط عميقي ميان رضايتمندي کارکنان از دوره آموزشي با ارتقاء معلومات ايشان با رويکرد معنوي وجود دارد از سوي ديگر ميان تعالي سطح معلومات و بهبود رفتار کارکنان آموزش ديده همبستگي مثبتي وجود دارد؛ به طوري که مي توان گفت دوره مذکور تاثير فراوان و مثبتي بر معلومات ايشان و بالطبع بهبود روابط و رفتار ايشان ايجاد نموده است .
بيشک آموزش يکي از مهمترين و موثرترين تدابير و عوامل جهت توانمندسازي، ارتقاء مهارت و يادگيريها، بهبود کارايي و رفتار فردي و سازماني نيروي انساني به شمار ميرود؛ به همين جهت ميتوان گفت بالندگي و تعالي معنوي سازمان به نوعي، بستگي به توانايي کارکنان در انجام وظايف محوله و انطباق با محيط متغير دارد.
تحليل استنباطي فرضيات پژوهش فرضيه اول به نظر ميرسد ميان رضايتمندي کارکنان از آموزش هاي عقيدتي سياسي و ارتقاء يادگيري و بالطبع تعالي سطح معلومات ايشان در امور معنوي ارتباط معناداري وجود دارد است .
فرضيه دوم به نظر ميرسد ميان ارتقاء يادگيري و بالطبع تعالي سطح معلومات کارکنان از آموزش هاي معنوي و بهبود رفتار ايشان ارتباط معناداري وجود دارد.