چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تمرینات شناختی و حرکتی Wii بر کارکردهای اجرایی کودکان کمتوجه/بیشفعال انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر 8 تا 11 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعال شهر مشهد بود. از جامعه مذکور، نمونهای به حجم 27 نفر از بین مراجعهکنندگان به مرکز رشد آوند که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند ،انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل، قرار گرفتند. تمرینات گروه تجربی، به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه یک ساعت اجرا شد. همه آزمودنیها قبل و بعد از مداخله، توسط آزمون های بلوک های تپنده کورسی، آزمون برو/نرو و آزمون برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند. از نرم افزار R جهت تحلیل دادهها و از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه و تحلیل کواریانس چندمتغیری برای بررسی تفاوت بین میانگین دو گروه استفاده شد. یافتههای این تحقیق حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایشی در متغیرهای حافظه کاری و متغیر بازداری پاسخ، در مرحله پسآزمون بود. در متغیر برنامهریزی و حل مسئله، فقط در مولفه امتیاز کلی، بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت اما در مولفههای مرتبط با زمان و سرعت برنامهریزی، هیچ تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0p>). نتایج این تحقیق، پیشتهاد میکند که بازیهای شناختی-حرکتی Wii میتواند به عنوان روشی آسان، کم هزینه و جذاب به بهبود کارکردهای اجرایی کودکان کمتوجه/بیشفعال کمک کند.
This study was conducted to determine the effect of Nintendo Wii-based motor and cognitive training on executive function of children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Statistical population of this research included boys with ADHD, aged 8-11. Years. 27 eligible participants were selected from Avand development center and were randomly assigned and were randomly assigned to an experimental and control group. The experimental group participated in a selected gaming program for 24 sessions, 60 minutes per session. At the beginning of the study and after eight weeks of intervention, participants were assessed with Corsi-Block-Tapping test, GO/No-Go test and Tower of London (TOL) test. R Statistical software were used for data analysis. The resulting data were analyzed using ANCOVA and MANCOVA. The results showed that working memory and response inhibition in the experimental group were significantly improved in comparison to the control group, in assessing planning, there were significant differences between groups in TOL score that measured correct solved problems. But there were no differences in TOL scores that measure performance of planning time and planning speed (P >0.05).. These results suggest that Nintendo Wii game playing might be a simple and cost effective way for improving executive function of ADHD children.
خلاصه ماشینی:
در متغیر برنامه ریزی و حل مسئله ، فقط در مؤلفه امتیاز کلی، بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت اما در مؤلفه های مرتبط با زمان و سرعت برنامه ریزی هیچ تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (٠٠٥ واژگان کلیدی: اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی، تمرین های شناختی و حرکتی، کارکردهای اجرایی، کنسول های Wii مقدمه اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی (ADHD١) یکی از رایج ترین و عمومیترین مشکل های روان شناختی کودکان محسوب میشود که با سه ویژگی اصلی نارسایی توجه ، بیش فعالی و تکانش گری توصیف میشود؛ به این معنی که افراد مبتلا به ADHDبه طور مشخص نشانه هایی را ظاهر میسازند که میتوان آن ها را به سه نوع بیتوجه ، بیش فعال و ترکیبی تقسیم کرد.
بنزینگ و اشمیت (٢٠١٧) در پژوهش خود به این موضوع اشاره کردند که مطالعۀ آن ها اولین پژوهشی است که در آن تأثیر اگزرگیم ها (Xbox) بر کارکردهای اجرایی کودکان ADHD مورد بررسی قرار گرفته ، نتایج مطالعه آن ها تأثیر مثبت این بازی بر بازداری پاسخ و انعطاف پذیری شناختی نشان داد اما هیچ تغییری در نمرات حافظۀ کاری مشاهده نشد.
Mathews, Morrell, Molle بنابراین هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر سیستم های شناختی-حرکتی Wii بر کارکردهای اجرایی کودکان ADHD است .
اگرچه این آزمون به طور وسیع برای سنجش حافظه کاری دیداری-فضایی در پژوهش های روان شناختی مورد استفاده قرار گرفته است اما داده های کمی در خصوص روایی و پایایی این آزمون وجود دارد (به نقل از تقی زاده ، سلطانی، منظری و میمند، ١٣٩٦).
Baric, Hellberg, Kjellberg, Hemmingsson 3.