چکیده:
ازآنجاییکه واژگان هر زبان بخش عمدهای از فهم آن زبان را به خود اختصاص میدهند، یادگیری این حجم زیاد از واژگان برای زبان آموزان کار دشواریست که نیاز به استفاده از روشهای خاص جهت امکانپذیری و سهولت انجام آن به وضوح احساس میشود. تکرار، به عنوان روشی مؤثر برای یادگیری و یادسپاری واژگان، از دیر باز در امر آموزش زبان مطرح بوده است. با این وجود، به نظر میرسد که نحوه و تعداد تکرار مؤثر واژگان جهت تدریس در کلاس درس کمتر مورد توجه پژوهشهای زبانی و به تبع آن مدرسان زبان انگلیسی قرار گرفته است. از این رو، با در نظر گرفتن اهمیت احساسات زبانآموزان در امر یادگیری، که پیوسته در تاریخچهی آموزش زبان مورد تأکید قرار گرفته است، این مطالعه با کمک گرفتن از مفهوم هیَجامَد (تلفیق دو واژهی هیجان و بسامد)، به بررسی شیوه و تعداد اثربخش تکرار واژگان پرداخته و بر اساس مرور پژوهشهای انجامشده در حوزههای زبانی و روانشناسی شناختی، روش مؤثر تکرار بافاصله را تبیین مینماید. بدین منظور، تعداد 100 نفر شرکتکننده، با سطح بسندگی متوسط زبان انگلیسی، به طور تصادفی در 5 گروه (گروه بدون تکرار، 1، 2، 3، و 4 تکرار) قرار گرفتند. سپس تعداد 15 واژه که شرکتکنندگان هیچ اطلاعاتی در زبان مادری خود نسبت به آنها نداشتند، جهت تدریس انتخاب شدند. آنگاه، برای مقایسهی نتایج آزمون یادآوری واژگان، از آزمون تحلیل واریانس یکعاملی استفاده شد. نتایج تحقیق، تفاوت معناداری را بین گروههای بدون تکرار و 2 تکرار نشان داد. در پایان، پیشنهاد میشود که تعداد 2 تکرار به روش بافاصله، و همچنین در نظر گرفتن هیجامد زبانآموزان نسبت به واژگان، میتواند به عنوان تعداد تکرار بهینه و روشی مؤثر برای تکرار واژه، نقش بسزایی در یادگیری واژگان در کلاس درس ایفا نماید.
Repetition, as an effective way to learn vocabulary, has long been the subject of language instruction. However, it seems that the effective number of repetitions in language classrooms has been less considered by the linguistic research and consequently language instructors. Capitalizing on the emotioncy (emotion+ frequency) concept, this study investigates the effective number of word repetitions in class and based on a review of research in linguistic areas and cognitive psychology, it elucidates the spaced repetition method. To this end, 100 participants with intermediate proficiency level were randomly assigned to five groups (1, 2, 3, 4, and no repetition(s)). Then, 15 words about which the participants knew nothing were taught. To compare the results of the retention test of the five groups, one-way ANOVA was utilized. The findings demonstrated a significant difference in favor of the two repetitions group. Therefore, two spaced repetitions, along with the learners' emotioncy level towards the new words can play a pivotal role in vocabulary learning in language classrooms.