چکیده:
ادبیات عامه بخش مهم و قابلتوجهی از فرهنگ عامه (فولکلور) را دربرمیگیرد که به طور شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و جمعآوری و بررسی آن، بسیاری از نکات تاریک و مبهم زندگی ملل را آشکار میسازد. اینگونه تصاویر در واقع، گنجینههای ملی هستند که «حافظة جمعی» مردم یک سرزمین را تشکیل میدهند. از این رو، سفرنامههای اروپایی که تصویرگر عناصر ادبیات عامه ایران هستند، از اهمیت ویژهای برخوردارند و بررسی آنها در حوزة ادبیات تطبیقی قرار میگیرد؛ چراکه سفرنامهها آیینة بازتاب فرهنگ و جامعة «دیگری» هستند که در آنها میتوان به تجلی فرهنگ و ادبیات عامه به صورت تصاویر بستهای از استرئوتیپها و کلیشههای ملی و بینافرهنگی دست یافت. بدین منظور، از میان آثار سیاحان فرانسوی که در قرن بیستم میلادی به ایران عزیمت کردند، سفرنامة هانریرنه دالمانی که بیش از دیگر سفرنامههای همعصر خود، تحت تأثیر ادبیات عامه روایت شده، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، این مقاله در تلاش است تا در چارچوب رهیافت تصویرشناسی، ضمن واکاوی تصاویر بازنماییشده از ادبیات عامة ایران در سفرنامة هانریرنه دالمانی تحت عنوان از خراسان تا بختیاری، به شیوة توصیفی_تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد که ادبیات عامة ایران چگونه در سفرنامة دالمانی بازتاب یافته و ایدئولوژی سیاح چه نقشی در این بازنمایی داشته است؟ نتایج حاصل آمده از تحقیق نشان میدهند که تصاویر بازنماییشده شامل جلوههای عامیانه ادبیات فارسی، اشعار، القاب و گفتارهای عامیانه و حکایاتی است که اهمیت جایگاه زبان و ادب فارسی نزد ایرانیان و اروپائیان را نشان داده و از خلال حکایات، ابعادی از فرهنگ ایران تجلی یافته است.
Folk literature is an important and considerable part of folklore which is transmitted orally from generation to generation, and their careful collecting and survey reveals many vague points of life in relation to tribes and nations around the world. In fact, these images are national treasures that build the social imagination of a people. Hereof European itineraries as representative of Iranian folk literature have an important situation and are studied in comparative literature. It’s because the itineraries reflect the culture and society of "the other" and in which one we can achieve the manifestation of folk culture and literature in the form of frozen images such as national and intercultural stereotypes and clichés. Pertaining to this, among French itineraries of the 20th century, we treated the itinerary of Henry René D'ALLEMAGNE who has considered the elements of folk literature throughout his itinerary more than his French contemporary travelers. In this regard, this paper intends with a descriptive-analytic method in framework of “Imagology approach” while searching the Images of Iranian folk literature in Henry René D’ALLEMAGNE’s itinerary as titled “From Khorasan to Bakhtiari” answer to the question that how does folk literature represent itself in itinerary of D’ALLEMAGNE and what is the role of the ideology of the traveler in this representation. The results of this study showed that the depicted images contain folk manifestations of Persian literature, folk poetries, discourses, nicknames and anecdotes that in various cases express the importance of Persian language and literature among Iranians and Europeans and through anecdotes, the dimensions of Iranian culture are manifested.